Čas čítania: 9 min.

Mnohí z nás v tomto čase viac či menej dobrovoľne pracujú z domu. Tí, ktorí sú na tzv. home office zvyknutí, vedia, že prináša veľkú mieru slobody. S tou je však spojená aj veľká dávka sebadisciplíny. Pracovať z domu totiž môže zvádzať k odsúvaniu pracovných povinností, nesústredenosti a toľko neslávnej prokrastinácii.

Čo teda môžeme robiť tak, aby práca mimo kancelárie bola pre nás príjemná a zároveň sme boli efektívni?

1. Prostredie

Či už pracujeme doma alebo sme si vytvorili kanceláriu v kaviarni, skúsme mať také fyzické prostredie, ktoré nám pomôže pripraviť sa na prácu mentálne. Doma to môže byť samostatná miestnosť (čo je ideálny scenár), ale aj pracovný kút, či konkrétne miesto na laptop za kuchynským stolom. Mozog pracuje na základe asociácií a preto je užitočné si na takéto pracovné miesto položiť predmety, ktoré sú spojené s pracovným časom. Po skončení pracovného dňa tieto predmety odložíme, aby sme mozgu dali jasný signál, že práca na tento deň skončila.

Vhodné je, aby sme boli mimo relaxačnej zóny, spálne, prípadne miesta, kde na nás číhajú rôzne vyrušenia – televízor, chladnička,… Každý sme iný a každý sám vie, čo ho vie vyviesť zo sústredenia. Kaviareň poskytuje vhodnú kakofóniu zvukov do pozadia, keď sa náš mozog vie sústrediť na činnosť, ktorú mu zadáme. Pozor by sme si mali dať na príliš hlučné prostredie, ktoré našu mentálnu energiu vyčerpáva a mozog sa skôr unaví.

Na obmedzenie vyrušení potrebujeme dostatočnú vnútornú silu a tá zas vyžaduje veľa energie. Môžeme ju radšej presmerovať na užitočnejšie aktivity.

Pri tichu mozog reaguje na akýkoľvek vonkajší podnet intenzívnejšie, čo môže odvádzať našu pozornosť. V domácom prostredí si môžeme do pozadia pustiť pokojnú hudbu bez slov prípadne šumy z kaviarne. Ak chceme pri práci počúvať hudbu so slovami, vyskúšajme jazyk, ktorému nerozumieme. Pri reči, ktorú ovládame, bude mať mozog tendenciu spracovávať informácie na pozadí a to ho resp. nás mentálne unaví.

To najlepšie miesto na prácu a premýšľanie nemusíme nájsť hneď na prvýkrát. Určite stojí za to vyskúšať viac možností a vybrať si tú najadekvátnejšiu.

2. „Time“ Manažment

Keď už vieme, kde budeme pracovať, pozrime sa na to, kedy sa budeme práci venovať. Účinné je pozorovať, kedy sme v najlepšej mentálnej kondícii. Ide o tzv. chronotyp. Pre väčšinu z nás to býva predpoludním, čiže sme ranné vtáčatá. Je to čas, keď vieme najintenzívnejšie využiť našu mentálnu kapacitu na premýšľanie, stratégovanie, vytváranie, stanovovanie priorít, písanie atď. V poobedných hodinách, keď naša energia klesá a tým aj naša pozornosť a sústredenosť, môžeme čas venovať plánovaniu schôdzok, písaniu či mazaniu emailov. Sú medzi nami aj nočné sovy, ktorí majú neskoro večer najlepšie mentálne podmienky na prácu. Opäť je na každom, aby sám sebe venoval pozornosť a zmapoval si, kedy sa mu pracuje najlepšie. Keď robíme vhodné aktivity vo vhodnom čase, veľmi jednoducho sa môžeme zbaviť už spomínanej prokrastinácie, zároveň sme produktívnejší a efektívnejší.

Tiež je veľmi efektívne, keď si nastolíme presné časové rozmedzie, kedy pracujeme, kedy si dáme prestávku na obed a kedy už nevenujeme pozornosť ani čas prichádzajúcim emailom či telefonátom s klientmi. Takto stanovená pracovná doba nám pomôže určiť si mentálne hranice, mozog (a tým aj my) bude vedieť, kedy a čo ho čaká a to je ideálny stav na produktívne vykonávanie činností.

Ide o plánovanie v blokoch a je užitočné si takýto blok vyznačiť aj do kalendára. Môže trvať 60 až 90 minút a je to priestor na čo najväčšie sústredenie. Je to signál pre náš mozog, ale aj pre našich kolegov, že pracujeme, no zároveň nebudú od nás očakávať okamžitú odpoveď.

3. Dohoda

Podmienky home office často nebývajú ideálne. Ak máme v domácom prostredí  rodinných príslušníkov či spolubývajúcich, je dobré si stanoviť pravidlá a vytvoriť jednoznačnú dohodu. Očakávania všetkých zúčastnených sa totiž  môžu líšiť a ich nenaplnenie zase viesť ku sklamaniu či konfliktom. Keď pracujeme z domu, neznamená to, že sme doma k dispozícii. Či už na domáce práce, rozhovory s manželkou/manželom alebo na hru s deťmi si vytvorme špeciálny čas a dohodnime sa na jeho dodržiavaní.

Zopár tipov na záver

Oblečme sa, ako keby sme išli medzi ľudí, aj keď celý deň strávime medzi stenami nášho príbytku. Takto dáme mozgu najavo, že sa ideme venovať práci a nie je priestor na voľnočasové aktivity. Týmto si ľahko vytvoríme návyk a každodennú rutinu.

Buďme sociálni. Zostaňme v kontakte s kolegami, ľuďmi z komunity pomocou aplikácií na písanie správ či videohovorov. Najideálnejšie sú osobné stretnutia alebo práca z kaviarne párkrát do týždňa. Zmena prostredia je prospešná aj pre náš mozog. Vďaka novému prostrediu sa na rovnakú vec vieme pozrieť z iného uhla pohľadu a tým prísť na nové myšlienky a mimovoľne prebudíme našu kreativitu. Nový uhol pohľadu môžeme získať aj doma, stačí, keď vymeníme miesto za pracovným stolom za pobyt na balkóne či záhrade.

Nemusíme byť neustále pripojení. Skúsme nemať zapnuté zvonenie či notifikácie na každú jednu prijatú správu. Každé takéto vyrušenie nás stojí veľa energie aj času – mozog sa potrebuje prepnúť na pôvodnú aktivitu. Čím viac energie bude míňať na vyrušenia, tým menej mentálneho priestoru budeme mať na skutočnú prácu.

Štúdia z roku 2017 odhaľuje, že už len samotná prítomnosť telefónu na pracovnom stole znižuje naše kognitívne funkcie.

Ako sa vám darí pracovať z domu? Podeľte sa o vaše postrehy 🙂

 

 

2 postrehy na "Ako pracovať z domu a nezblázniť sa"

  1. Avatar Michal píše:

    Velmi dobry a aktualny clanok Radka!

  2. Avatar Michal píše:

    Radka, Super clanok a velmi aktualne

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Nastavenia ochrany osobných údajov
Pri používaní našich webových stránok používame cookies, aby sme zlepšili vaše prostredie. Ak využívate naše služby prostredníctvom prehliadača, môžete pomocou nastavení webového prehľadávača obmedziť, zablokovať alebo odstrániť súbory cookie. Používame tiež obsah a skripty od tretích strán, ktoré môžu používať sledovacie technológie. Nižšie môžete selektívne poskytnúť svoj súhlas, aby ste takémuto vloženiu tretej strany mohli povoliť. Úplné informácie o súboroch cookie, ktoré používame, o údajoch, ktoré zhromažďujeme, ao tom, ako ich spracovávame, nájdete na našej Nastavenia ochrany osobných údajov
Youtube
Súhlas so zobrazením obsahu od - Youtube
Vimeo
Súhlas so zobrazením obsahu od - Vimeo
Google Maps
Súhlas so zobrazením obsahu od - Google
Spotify
Súhlas so zobrazením obsahu od - Spotify
Sound Cloud
Súhlas so zobrazením obsahu od - Sound
Copy link
Powered by Social Snap