Čas čítania: 6 min.

Predstavujete si katastrofické scenáre ohľadom obyčajných situácií? Vidíte budúcnosť skôr čiernu než ružovú? Ste si istí, že viete, čo si o vás myslia ostatní? Tieto a podobné myšlienky vám nedovoľujú dosahovať vaše ciele a viesť spokojný život?
Je možné, že ste sa chytili do pasce svojich vlastných myšlienok.

Všetci spadáme do zaužívaných vzorcov myslenia – skratiek, ktoré nám pomáhajú spracovávať svet okolo nás.

Prečo tomu tak je? Aby sme sa nezbláznili. Z nekonečného objemu dát, ktorý sa na nás každú minútu dňa doslova valí. Náš mozog zbytočne nemíňa energiu, naopak šetrí si ju na naozaj dôležité a nevyhnutné okamihy rozhodovania, analyzovania, plánovania a podobne. Schopnosť skratiek máme evolučne danú a bola prospešná v časoch, keď na našich predkov mimo bezpečia jaskyne číhali nástrahy. A to v podobe hladných predátorov a rýchle rozhodovanie bolo doslova nevyhnutné na prežitie. V dnešnej dobe čelíme skôr sociálnym hrozbám, no myšlienkové skratky využívame naďalej.

Tieto skratky v myslení, či úsudku sú však často chybné. Kvôli nim situácie nesprávne interpretujeme, lebo naše logické myslenie sa v danom momente vypne.

Hovoríme im pasce v myslení a môžu nás držať uviaznutých v stresových vzorcoch. Keď vaše myšlienky pôsobia viac proti vám, než aby s vami súzneli, vedú k pocitom únavy, znepokojenia a podráždenia.
Dobrou správou je, že je možné tieto pasce odstrániť. Keď dokážete identifikovať, kedy upadnete do pasce myslenia, môžete začať jasne vnímať okolnosti a zostať v pokoji aj uprostred chaosu.

Čo je zdravé myslenie?

Zdravé myslenie znamená pozerať sa na situáciu celkovo, so všetkými jej pozitívami, negatívami aj neutrálnymi stránkami. Až potom dospieť k záveru. V živote sa dejú rôzne veci. Niektoré nás potešia, niektoré rozosmútia. Je dôležité, aby ste zachovali svoju vnútornú odolnosť a pozerali rovnomerne na jednotlivé časti udalostí. Inými slovami, zdravé myslenie znamená pozerať sa na život a svet vyvážene, nie cez ružové ani čierne okuliare.

Zdravé myslenie rozpoznáte aj podľa toho, že je reálne – beriete do úvahy fakty, nie domnienky a je nápomocné.

Pomáha vám vyriešiť problém, nájsť správnu cestu zo zložitej situácie, či urobiť najvhodnejšie rozhodnutie.
Na čo myslíte, tým sa stávate. Dlhodobé negatívne myšlienky o sebe či ostatných môžu viesť k úzkostným stavom a depresiám. V takom prípade pomôže odborník, psychológ či psychiater. Keď sa však chcete vyhnúť negatívnym dôsledkom, je dobré robiť preventívne opatrenia a premýšľať o svojom premýšľaní. Na túto aktivitu je stvorený ďalší odborník – kouč.
Nájdete medzi pascami tie svoje?
Ak áno, žiadne obavy. Každý z nás sa viac či menej do pasce chytí. Dôležité je si tieto myšlienkové vzorce uvedomovať a znižovať ich výskyt.

Čítanie mysle

„Určite sa o mne teraz rozprávajú a ohovárajú ma.“
„Mal by vedieť, že teraz nemôžem.“

Presvedčenie, že viete, čo si o vás myslia ostatní a zároveň predpoklad, že je ich názor negatívny. Samozrejme bez potrebných faktov alebo relevantných dôkazov. Zároveň je to aj prípad, keď očakávate, že ostatní vedia, čo si myslíte. Dobrá správa je, že nikto nemôže čítať myšlienky. A preto naozaj nevie, čo si naozaj myslia iní. Niekedy to môže byť len letmý pohľad alebo komentár a tie spustia lavínu domnienok a dezinterpretácií. „Čítači“ myšlienok nakoniec interpretujú činy alebo poznámky ostatných ako kroky namierené proti sebe samým, čo vedie k akémusi sebarealizujúcemu proroctvu. Uveria svojim myšlienkam a vydávajú ich za objektívnu realitu.

Tip, ako z pasce von

Stačí, keď si položíte jednoduchú otázku: „naozaj sa tá poznámka týka mňa?“ Vaša dezinterpretácia môže byť spôsobená psychickou nepohodou druhého. Alebo si jednoducho povedať: „je to jeho problém, nie môj“.

Vnútorný kritik

„Nemám na to.“
„Určite mi to znova nevyjde.“

Presvedčenie o vlastnej nízkej hodnote, upriamovanie pozornosti na slabé stránky a nenapĺňanie vlastného potenciálu. Kritický vnútorný hlas je schopný vás presvedčiť o čomkoľvek. Keďže sa však zameriava na negatíva, tak vás presvedčí o vlastnej neschopnosti a menejcennosti.

Tip, ako z pasce von

Skúste si napísať zoznam vašich doterajších úspechov. Čo všetko sa vám už podarilo dosiahnuť? Prípadne sa opýtajte rodiny a priateľov, aké vlastnosti si na vás cenia.
Môžete si vytvoriť vlastnú mantru, ktorú si budete opakovať vždy, keď spadnete do pasce podceňovania sa a negatívnej kritiky. Môže znieť napríklad: „som hodný úspechu“.

Perfekcionizmus

„Musím to zvládnuť na 120%.“
„Nezačnem, pokiaľ nebudem mať všetky informácie.“
„Nepustím sa do projektu, pokiaľ nebudem vedieť, že ho zvládnem.“

Presvedčenie, že musíte byť vždy dokonalo pripravení, či upravení a chybičky krásy sú neospravedlniteľné.
Perfekcionizmus sa často nesprávne zamieňa za snahu byť najlepší. Dokonalosť totiž nie je o zdravých úspechoch a osobnostnom raste. Perfekcionizmus slúži aj ako štít na ochranu pred bolesťou viny alebo hanby. Ide často ruka v ruke s nadmernou sebakritikou.
Perfekcionisti, zvyčajne veria, že nič, čo robia, sa neoplatí, pokiaľ to nie je dokonalé. Nevnímajú svoj pokrok, učenie alebo tvrdú prácu. Aj keď ľudia s perfekcionistickými vlastnosťami dosiahnu požadované výsledky, môžu byť stále nespokojní. Môžu mať pocit, že keby boli skutočne dokonalí, nemuseli by tak tvrdo pracovať, aby dosiahli svoje ciele.

Tip, ako z pasce von

Dovoľte si robiť chyby. Práve vďaka nim sa posuniete ďalej a nebudete pod nadmerným tlakom. Chyby sú súčasťou procesu a znamením progresu.
Vyskúšajte si povedať: „toto nevyšlo, skúsim to znova, možno trochu inak“. „Mýliť sa je ľudské a chyba sa stane aj najlepším.“

Čierno-biele videnie

„Beriem všetko alebo nič.“
„Zlyhal som na plnej čiare.“

Presvedčenie, že všetko existuje bipolárne. Niečo je buď dobré alebo zlé. Správne alebo nesprávne. Perfektné alebo hrozné. Neexistuje nič medzi tým. Svet je však pestrofarebný a spektrum farieb je naozaj široké. Ľudia s takýmto nazeraním na realitu majú pocit celkového zlyhania, aj keď ide o čiastkovú chybu alebo malý neúspech. Keď si v rámci diéty dajú sladkosť, radšej s ňou prestanú úplne. Keď pri skúške nevedia 3 otázky z 30, myslia si, že dostanú najhoršie ohodnotenie. Pri malej hádke s partnerom vyslovia: „vôbec ma nemáš rád“.

Tip, ako z pasce von

Skúste na situáciu nazerať viac „farebne“ – pomôžte si otázkou „čo ak?“. „Čo sa stane, ak namiesto 100% z testu dostanem 89%?“ „Čo ak môžem jesť zdravo a pritom si aj dopriať sladké?“ Skúste iný uhoľ pohľadu – ako vyzerá zlatá stredná cesta?

Zovšeobecňovanie

„Ja mám vždy smolu.“
„Nikdy sa mi nič nepodarí.“

Presvedčenie, že na základe čiastkovej informácie môžete vytvoriť ucelený obraz o svete, udalosti, ľuďoch alebo sebe samom. Samozrejme bez relevantných dôkazov. V slovníku ľudí, ktorí zvyknú zovšeobecňovať, sa vo zvýšenej miere nachádzajú slová „nikdy“ a „vždy“. Ak sa vám niečo stane raz či dva razy, máte pocit, že už sa to bude diať navždy a neviete to zmeniť.

Tip, ako z pasce von

Reframing – prerámcovanie je proces, pri ktorom identifikujete negatívne alebo neužitočné myšlienky a nahradíte ich pozitívnymi a posilňujúcimi. Je to spôsob, ako zmeniť spôsob, akým sa na niečo pozeráte. Napríklad sa môžete seba opýtať, či naozaj váš výkon počas prezentácie bol katastrofálny a už nikdy nebudete prezentovať? Iný pohľad môže zahŕňať otázky: „aké reakcie od kolegov som dostal?“; „ktorá časť prejavu mi vyšla?“. Môžete si povedať: „som výborne pripravený a schopný odprezentovať na jednotku“.

Emočné uvažovanie

„Cítim sa smutno, nič v živote sa mi nedarí.“
„Som nervózna, určite sa stane niečo zlé.“

Presvedčenie, že váš aktuálny emocionálny stav je odrazom reality. Napriek tomu, že empirické dôkazy ukazujú opak. Realitu tzv. cítite. „Keď to takto cítim, musí to byť pravda.“ Vytvorená realita však s tou objektívnou má málo spoločné. Emočné uvažovanie môže viesť k pocitu zlyhania skôr, ako sa k niečomu vôbec dopracujete. To zasa vedie k prokrastinácii a niekedy k tomu, že danú úlohu neurobíte vôbec. Prevládajúce emócie tiež znižujú túžbu po zmene, pretože máte pocit, že zmena nie je možná, ani keby ste sa o to pokúsili.

Tip, ako z pasce von

Položte si otázku: „aké sú fakty, ktoré podporujú moje emocionálne uvažovanie?“ Možno si potom uvedomíte, že pre vaše myšlienky neexistuje reálne odôvodnenie. Alebo „môžu byť moje pocity zahmlené zaujatosťou?; ako ju môžem prehodnotiť?“

Buďte pri detekcii a náprave pascí v myslení na seba vľúdni a tiež trpezliví. Nový spôsob myslenia nenastane zo dňa na deň jednoduchým prepnutím vypínača. Zbavenie sa starých vzorcov myslenia si vyžaduje svoj čas a veľa opakovaní.

Do akých pascí sa dostávate najčastejšie vy? Dajte mi vedieť 😊

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Nastavenia ochrany osobných údajov
Pri používaní našich webových stránok používame cookies, aby sme zlepšili vaše prostredie. Ak využívate naše služby prostredníctvom prehliadača, môžete pomocou nastavení webového prehľadávača obmedziť, zablokovať alebo odstrániť súbory cookie. Používame tiež obsah a skripty od tretích strán, ktoré môžu používať sledovacie technológie. Nižšie môžete selektívne poskytnúť svoj súhlas, aby ste takémuto vloženiu tretej strany mohli povoliť. Úplné informácie o súboroch cookie, ktoré používame, o údajoch, ktoré zhromažďujeme, ao tom, ako ich spracovávame, nájdete na našej Nastavenia ochrany osobných údajov
Youtube
Súhlas so zobrazením obsahu od - Youtube
Vimeo
Súhlas so zobrazením obsahu od - Vimeo
Google Maps
Súhlas so zobrazením obsahu od - Google
Spotify
Súhlas so zobrazením obsahu od - Spotify
Sound Cloud
Súhlas so zobrazením obsahu od - Sound
sk_SKSK
Copy link
Powered by Social Snap