Stres
Čas čítania: 9 min.

Náhle zvýšený krvný tlak, nevoľnosť, srdcová arytmia, bolesť hlavy, nedostatok koncentrácie, útlm, nervozita a mnohé ďalšie sú príznaky, ktorými nám naše telo vraví, že zažívame stres.

Podľa údajov z roku 2015 až 70% Slovákov trpí zvýšeným stresom. Ten sa stal každodennou súčasťou našich životov nielen v práci, ale aj  v súkromí. V ostatných dňoch ho môžeme zažívať vo zvýšenej miere najmä kvôli neistote, čo nám prinesú najbližšie dni a týždne.

Čo je stres? 

Stres je odpoveď mozgu na akúkoľvek požiadavku. Nemusíme mu teda dať nevyhnutne prívlastok „zlý“. Škodlivosť stresu závisí od jeho intenzity, dĺžky trvania a toho, ako ho vieme manažovať. Manažovanie stresu znamená, či a ako dobre poznáme tzv. spúšťače stresových situácií, ako k takýmto situáciám pristupujeme a ako sa vyrovnávame s ich následkami. Stres môže vychádzať z každodenných situácií, ktoré vnímame ako výzvy či hrozby, požiadaviek z okolia alebo nárokov, ktoré na seba kladieme. Ak je stres nepríjemnou každodennou súčasťou nášho fungovania, hovoríme o tzv. chronickom či toxickom strese.

Ako stres ovplyvňuje náš mozog?

Najnovšie neurologické výskumy sa zameriavajú na to, akým spôsobom chronický stres ovplyvňuje mozog z dlhodobého hľadiska.

Keď zažívame stresovú udalosť, amygdala, oblasť mozgu, ktorá prispieva k emočnému spracovaniu, vyšle do hypotalamu tiesňový signál. Táto oblasť mozgu funguje ako veliteľské centrum a komunikuje so zvyškom tela cez nervový systém. Mozog vtedy rozhodne, či máme energiu a zdroje na boj alebo útek. Teda, ako k vzniknutej situácii pristúpi. Tento systém nám veľmi pomáhal v časoch, keď sme žili v divočine, lovili zver a bojovali so znepriatelenými kmeňmi.

Táto útočná alebo úteková reakcia je zodpovedná za vonkajšie fyzické reakcie, ktoré si so stresom spájame. Napríklad zvýšený srdcový rytmus, zostrenie našich zmyslov, plytké dýchanie, nával hormónu adrenalín do krvi. Okrem toho sa uvoľňuje aj ďalší hormón nazývaný kortizol, ktorý pomáha obnoviť energiu, ktorú sme stratili pri reakcii. Po skončení stresovej udalosti hladina kortizolu klesne a telo sa vráti do stavu pokoja.

Či nás ohrozuje divá šelma v prírode alebo nepríjemný kolega v práci, náš mozog a telo nerozlišujú tieto podmienky a reagujú na ne rovnako.

Kortizol okrem iného priaznivo účinkuje v hypokampe, kde sa ukladajú a spracovávajú spomienky. Pri chronickom strese sa však v tele vytvára viac kortizolu, než sa má šancu uvoľniť. V takom prípade jeho vysoká hladina zabraňuje mozgu správne fungovať. Následky sa prejavujú ako strata socio-spoločenských schopností a vyhýbanie sa kontaktu s inými. Dokonca môže dôjsť k zmenšeniu mozgu a to najmä prefrontálnej kôry. Oblasti, ktorá je zodpovedná za rozmýšľanie, rozhodovanie, učenie sa atď. Na druhej strane môže zväčšovať amygdalu, čo zvyšuje mozgovú vnímavosť a senzitivitu na stres. Tieto spojenia medzi hypokampom a amygdalou vytvárajú tzv. začarovaný kruh, v ktorom mozog neustále uvažuje len nad bojom a útekom a nemá priestor na kreatívne myslenie, snívanie a podobne.

Čo môžeme proti stresu spraviť už dnes?

Ako pri mnohých aspektoch života, tak aj pri strese platí, že najlepšia je prevencia.

Okrem toho tiež vnímavosť voči sebe samému. Skúsme sa na našu situáciu pozrieť z nadhľadu a odpovedať si na nasledujúce otázky.

1. Kedy nám stres spôsobuje problémy?

Môžeme si všímať pri akých konkrétnych situáciách cítime návaly stresu, prípadne prejavy spomenuté na začiatku článku.

Môžeme spojiť pocity únavy a choroby s úlohami, nárokmi, ktoré chceme alebo musíme zvládnuť.

2. Čo môžu byť dôvody?

Môžeme si „upratať“ v dôvodoch, ktoré sú stresujúce a roztriediť ich do kategórií.

a) situácie, ktoré majú konkrétne praktické riešenia

b) situácie, ktoré sa zlepšia časom

c) situácie, na ktoré nemáme žiadny vplyv

Ideálne je sústredenie na tie z prvej kategórie

3. Aký máme životný postoj?

Možno pracujeme príliš veľa, pracujeme za iných alebo nechceme prenechať zodpovednosť na nich. Vieme, čo je naše životné poslanie alebo hodnoty, ktoré vyznávame? Môžeme  zrevidovať pracovné alebo súkromné priority, prípadne nájsť radosť v tom, čo robíme.

Tipy

Stačí, keď urobíme malé zmeny v našom životnom štýle a môže to mať veľký dopad na našu odolnosť voči stresu.

1. Zdravé jedlo

Mozog má rád zdravé a výživné potraviny. Môžeme mu dopriať orechy bohaté na meď, ktorá podporuje myslenie, ryby kvôli omega-3 mastným kyselinám na ľahšie ukladanie nových informácií a tvorbu nových neurospojení. Tiež kurkumu, ktorá má silný antioxidačný účinok.

Keď k tomu pridáme vyvážený jedálniček s dostatkom vody a minimom cukru, mozog sa nám odmení správnym fungovaním.

2. Pohyb

Vedecké výskumy mozgu dokazujú, že ľudia, ktorí cvičia, majú vyššiu šancu na obnovu mozgových buniek v hypokampe a menšiu šancu na zmenšovanie mozgu. Môžeme si nájsť to správne cvičenie, ktoré vyhovuje nášmu naturelu a fyzickým možnostiam. Či už to bude cvičenie doma alebo prechádzky v lese, najdôležitejšie je spraviť prvý krok (alebo zhyb) už dnes.

3. Mindfulness

Všímavosť voči našej mysli a telu je jeden z prístupov, ako si uvedomovať naše zážitky či prežívanie v každom okamihu nášho života. Vďaka tejto technike sa môžeme sústrediť na naše myšlienky a pocity tak, aby sme ich v zložitých situáciách vedeli zvládnuť a zároveň sa správne rozhodnúť. Výhodou je, že meditovať môžeme doslova kdekoľvek a kedykoľvek. Aj v tomto prípade výskumy dokazujú, že meditácia môže zmierniť účinky stresu.

 

 

2 postrehy na "Ako stres ovplyvňuje náš mozog?"

  1. Avatar Dominika píše:

    Veľká pravda s tým stresom treba vedieť sofistikovane bojovat:-)

    1. Radka Radka píše:

      Dominika, ako sa ti darí v tomto boji? 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Nastavenia ochrany osobných údajov
Pri používaní našich webových stránok používame cookies, aby sme zlepšili vaše prostredie. Ak využívate naše služby prostredníctvom prehliadača, môžete pomocou nastavení webového prehľadávača obmedziť, zablokovať alebo odstrániť súbory cookie. Používame tiež obsah a skripty od tretích strán, ktoré môžu používať sledovacie technológie. Nižšie môžete selektívne poskytnúť svoj súhlas, aby ste takémuto vloženiu tretej strany mohli povoliť. Úplné informácie o súboroch cookie, ktoré používame, o údajoch, ktoré zhromažďujeme, ao tom, ako ich spracovávame, nájdete na našej Nastavenia ochrany osobných údajov
Youtube
Súhlas so zobrazením obsahu od - Youtube
Vimeo
Súhlas so zobrazením obsahu od - Vimeo
Google Maps
Súhlas so zobrazením obsahu od - Google
Spotify
Súhlas so zobrazením obsahu od - Spotify
Sound Cloud
Súhlas so zobrazením obsahu od - Sound
Copy link
Powered by Social Snap