Dýchaním proti stresu
Čas čítania: 3 min.

Kto v dnešné dni nezažíva stres, nech zodvihne ruku. Myslím si, že rúk vo vzduchu bolo vidieť toľko ako ľudí bez rúšok na ulici. Stres sa stal naším každodenným spoločníkom. Aby sme sa na stres nepozerali výlučne ako na zlého, povedzme si jeho pozitíva.

Vďaka okamžitému stresu sme schopní reagovať v kritických situáciách a tzv. nás zmobilizuje.

Sústredíme sa v danom momente len na to, čo je skutočne dôležité a potrebné. Tento stav poznáme pod anglickým pojmom „fight or flight“, čiže útoč alebo utekaj. Táto stresová odpoveď je veľmi užitočná v prípade, že sa napríklad stretneme v lese s medveďom. Okamžitá reakcia a stresom vybudená ostražitosť sú viac ako potrebné. Zvýši sa búšenie srdca, zúži sa videnie, zrýchli sa dych, ruky sa začnú potiť, svaly sú napäté. To všetko preto, aby sme čo najrýchlejšie ušli hrozbe alebo na ňu zaútočili. Povedzme si však, že medveďa či inú šelmu nestretávame často, ak vôbec. Oveľa častejšie sa však ozýva stres, keď rozmýšľame nad pracovnými úlohami, nedokončenými povinnosťami, neistou budúcnosťou, hádkou s manželom/manželkou či nezaplatenými účtami. A tu sa dostávame k jeho negatívnym prejavom.

Chronický stres má totiž nepriaznivé účinky na naše zdravie.

Vysoký krvný tlak, riziko kardiovaskulárnych chorôb, oslabený imunitný systém, sklon k úzkostiam a depresiám. Kto z nás by si chcel dobrovoľne takto ničiť telo i dušu?

Dýchaj zhlboka

Zdá sa, že recept na zvládanie stresu a jeho prejavov je viac ako jednoduchý. Stačí dýchať. Zhlboka. Kto sa venuje jóge, taj-či, meditácii či mindfulness, vie, že dýchanie je stavebným kameňom všetkých cvičení. Preto správna technika dýchania je kľúčová. Hlboké dýchanie nám nie je prirodzené, preto ho treba trénovať. Vzduch sa pri ňom nedostáva len do pľúc, ale aj nižších orgánov a prejaví sa nafúknutím dolného brucha.

Tréning robí majstra

Na začiatok si nájdite pokojné a pohodlné miesto na sedenie alebo ležanie. Najskôr dýchajte tak, ako ste zvyknutí. Po pár nádychoch sa pokúste zhlboka nadýchnuť.

Pomaly dýchajte nosom a pri plnení pľúc nechajte stúpať hrudník a dolné brucho.

Vydýchnuť môžete ústami alebo nosom. Tempo si zvoľte tak, ako vám je prirodzené a pohodlné. Neskôr môžete k dýchaniu pridať aj svoju osobnú mantru či (imaginárny) obrázok, čo vám pomôže ešte k hlbšej relaxácii. Trvanie dychového cvičenia môžete postupne predlžovať. Ak cítite, že ste v nepokojnom stave, predlžujte dobu výdychu oproti nádychu.

Vedecký pohľad

To, čo mnohí na seba pociťujeme ako úľavu a pocit pohody vďaka hlbokému dýchaniu, sa dá aj vedecky podložiť. Výskum v talianskej Katánii v roku 2016 dokázal, že táto technika sa prejavuje zlepšenými motorickými schopnosťami, upraveným srdcovým rytmom a krvným tlakom, zlepšenou náladou – zníženou úzkosťou a únavou.

Účastníci výskumu sa nielenže subjektívne cítili lepšie, ale aj ich výsledky meraní krvného tlaku a hladiny kortizolu mali lepšie hodnoty ako účastníci, ktorí dychové cvičenia nepraktizovali.

Čo emócia to iné dýchanie

Skúste si všimnúť, ako sa mení vaše dýchanie počas dňa či noci, podľa toho, čo práve prežívate. Dýchanie nie je spojené len s fyzickou aktivitou, ale aj tým, v akom emočnom stave sa nachádzame. Radosť sa prejavuje pokojným a pravidelným dýchaním, naopak strach zrýchleným a plytkým. Hlbokým dýchaním môžeme dať nášmu telu a mozgu signál, že je všetko v poriadku a chceme sa cítiť dobre.

Aké skúsenosti s hlbokým dýchaním máte? Dajte mi vedieť! 😊

Najnovšie články
Najnovšie komentáre

2 postrehy na "Dýchaním proti stresu"

  1. Avatar Michal píše:

    Vyborny clanok a super vhodny do dnesnej doby! Snazim sa praktizovat takmer kazdy pracovny den – perfektne ma na to upozornia smart hodinky a ja spravim svojich 5min denne! 😉

  2. Radka Radka píše:

    Ďakujem Michal 😊. Som rada, že zažívaš blahodárne účinky dýchania sám na sebe. Len tak ďalej 😉

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Nastavenia ochrany osobných údajov
Pri používaní našich webových stránok používame cookies, aby sme zlepšili vaše prostredie. Ak využívate naše služby prostredníctvom prehliadača, môžete pomocou nastavení webového prehľadávača obmedziť, zablokovať alebo odstrániť súbory cookie. Používame tiež obsah a skripty od tretích strán, ktoré môžu používať sledovacie technológie. Nižšie môžete selektívne poskytnúť svoj súhlas, aby ste takémuto vloženiu tretej strany mohli povoliť. Úplné informácie o súboroch cookie, ktoré používame, o údajoch, ktoré zhromažďujeme, ao tom, ako ich spracovávame, nájdete na našej Nastavenia ochrany osobných údajov
Youtube
Súhlas so zobrazením obsahu od - Youtube
Vimeo
Súhlas so zobrazením obsahu od - Vimeo
Google Maps
Súhlas so zobrazením obsahu od - Google
Spotify
Súhlas so zobrazením obsahu od - Spotify
Sound Cloud
Súhlas so zobrazením obsahu od - Sound
Copy link
Powered by Social Snap