Čas čítania: 4 min.

O technike „mindfulness“, teda všímavosti, sa v ostatnej dobe rozpráva a píše čoraz častejšie. Vytvára sa akási aura toho, že je to výdobytok nového tisícročia. Mám však pocit, že to nebude novinka nášho storočia a budeme sa musieť pozrieť ďaleko hlbšie do histórie, aby sme zistili, odkiaľ technika všímania si pochádza. Ponorila som sa do dejín náboženstiev a vynorila sa na východnej pologuli. Mindfulness je praktika vyskytujúca sa najmä v náboženstvách – hinduizmus a budhizmus. V určitých formách ho však nájdeme aj v kresťanstve, judaizme a islame.

História

Hinduizmus je všeobecne považovaný za najstaršie, stále „žijúce“ náboženstvo na svete. Je však ťažké vysledovať jeho históriu. Je to kvôli spojeniu mnohých náboženských tradícií v historickom regióne, ktorý dnes tvorí Indiu. Inými slovami, hinduizmus nemá jediného zakladateľa a konkrétne východisko.

Dlhý čas dokonca hinduizmus sám seba ani hinduizmon nenazýval a toto náboženstvo ani nebolo považované za jedinečnú entitu. S názvom prišli až britskí autori, ktorí začali védske tradície v 19. storočí nazývať „hinduizmus“.

Najstaršie tradície, ktoré sa začlenili do hinduizmu, vznikli pred viac ako 4 000 rokmi v údolí Indu – dnešnom Pakistane. Neskôr sa náboženské tradície rozvinuli do védskych spisov. Mindfulness je už tisícročia prepojené s hinduizmom. Od najposvätnejšej knihy Bhagavadgíta po védsku meditáciu sa história hinduizmu vníma čiastočne ako história všímavosti. Ďalším dôležitým článkom v histórii všímavosti je budhizmus, ktorý spája veľa podobností práve s hinduizmom.

Budhizmus vznikol okolo 400 – 500 p.n.l. vďaka Siddhárthovi Gautamovi, ktorý sa začal označovať ako Budha. Predpokladá sa, že Gautama sa narodil a vyrastal v okolí dnešnej Indie a Nepálu. Podľa toho, kde a kedy bol Gautama vychovaný, sa predpokladá, že hinduizmus formoval jeho výchovu.

Budhizmus a hinduizmus majú veľa spoločného – oba vznikli v rovnakom regióne a veľmi sa zaoberajú konceptom dharmy. Pojem, ktorý zahŕňa spôsob života, ktorý je v súlade s prirodzeným poriadkom vesmíru.

Budhizmus je vo všeobecnosti náboženstvo, ktorého cieľom je ukázať svojim nasledovníkom cestu k osvieteniu. Mindfulness môže byť v budhizme výraznejší ako v hinduizme, pretože všímavosť (Sati) sa považuje za prvý krok k osvieteniu. Niektoré zdroje dokonca považujú anglické slovo „mindfulness“ za jednoduchý preklad budhistického konceptu Sati.

Mindfulness a joga sa navzájom veľmi prekrývajú.

Mnoho praktík jogy zahŕňa všímavosť a niektoré meditačné postupy všímavosti, ako napríklad skenovanie tela, sú veľmi podobné joge, pretože obidve zahŕňajú uvedomenie si jedného tela.

Už mnoho štúdií a výskumov presvedčivo dokázalo, že pravidelné praktizovanie jogy a všímavosti výrazne zlepšujú fyzický ako aj psychický a duševný stav človeka. Podľa niektorých zdrojov sa joga začala formovať, keď vznikali prvopočiatky hinduizmu.

O histórii mindfulness už máme konkrétnu predstavu a teda vieme, že to nie je novinka novodobých dejín západného sveta.

Čo je mindfulness

„Zastavte sa a všímajte si.“ Aký jednoduchý návod na praktizovanie mindfulness. Jednoduché, no nie ľahké. Prečo je pre nás také zložité venovať plnú pozornosť tomuto konkrétnemu momentu bez toho, aby nám v mysli prúdili toky myšlienok? Je paradoxné, že sa od nás nevyžaduje žiadna aktivita, nemusíme nič robiť. A predsa táto úloha vyzerá byť ťažšia než vypočítanie slovnej úlohy z matematiky.

Všímavosť môže mať veľa rôznych foriem – môže to byť cvičenie jogy, ktoré zahŕňa všímavosť. Môže to meditačné stretnutie, alebo to môže byť precvičovanie všímavosti počas každodenných činností.

Stačí, keď sa opäť spojíme so svojimi zmyslami. To znamená zameranie sa na zvuky, obrazy, dotyky, vône a chute prítomného okamihu. Ďalšou dôležitou súčasťou všímavosti je uvedomenie si našich myšlienok a pocitov, ktoré sa v mozgu vytvárajú neustále. Ide o to, aby sme si mohli jasne predstaviť prítomný okamih. Kvôli čomu? Aby sme pozitívne zmenili spôsob, akým vidíme seba a svoje životy.

Ako začať?

Počas dňa si všímajte rôzne pocity. Chuť a štruktúru jedla, ktoré jete. Vône, ktoré sa šíria ulicou. Zvuky, ktoré počujete, keď sa stíšite. Toto všetko môže znieť ako banality, no majú veľkú moc. Moc prerušiť režim ‚autopilota‘, ktorým sa nechávame unášať dňom za dňom. Z pohľadu neurovedných disciplín je režim autopilot užitočným nástrojom na automatizovanie úloh a úsporu enrgie nášho tela.

Pravidelnosť

Môže byť užitočné zvoliť si pravidelný čas – rannú cestu do práce alebo prechádzku v čase obeda.

Vyskúšajte niečo nové

Vyskúšajte novú cestu do práce, jedlo z nove reštaurácie, nové miesto, z ktorého voláte cez Zoom a zúčastňujete sa porady. To všetko vám môže pomôcť všimnúť si svet novým spôsobom.

Sledujte svoje myšlienky

Stačí ich sledovať, všimnúť si ich a nechať ísť ďalej. Nemusíte sa nutne snažiť o to, aby zmizli alebo aby ste ich v danej chvíli vyriešili.

Pomenujte myšlienky a pocity

Pre rozvoj uvedomenia si myšlienok a pocitov si ich môžete konkrétne pomenovať. Či už vysloviť nahlas alebo len potichu uvedomiť. Napríklad: toto je myšlienka, že mi nevyjde štedrá večera pre celú rodinu; toto je pocit sklamania; toto je príjemný pocit z dobre vykonanej práce.

Tu a teraz

Doprajte si ten luxusný pocit, že sa nachádzate práve v tomto konkrétnom momente a nechajte na seba pôsobiť pocity, ktoré s ním prichádzajú. Neexistujú žiadne minulé sklamania a problémy a žiadne budúce potenciálne hrozby.

 

 

Najnovšie články
Najnovšie komentáre

2 postrehy na "Mindfulness"

  1. Avatar Michal píše:

    Namaste Radka! Ja sa napriklad kazdy pracovny den snazim praktizovat mindfulness aspon 5min, sadnem si, zatvorim oci a “pocuvam” svoj dych 😉 pomaha to velmi

    1. Radka Radka píše:

      Namaste Michal. Perfektné. Postupne môžeš pridávať minúty a zamerať sa na zmysly. Veľa šťastia 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Nastavenia ochrany osobných údajov
Pri používaní našich webových stránok používame cookies, aby sme zlepšili vaše prostredie. Ak využívate naše služby prostredníctvom prehliadača, môžete pomocou nastavení webového prehľadávača obmedziť, zablokovať alebo odstrániť súbory cookie. Používame tiež obsah a skripty od tretích strán, ktoré môžu používať sledovacie technológie. Nižšie môžete selektívne poskytnúť svoj súhlas, aby ste takémuto vloženiu tretej strany mohli povoliť. Úplné informácie o súboroch cookie, ktoré používame, o údajoch, ktoré zhromažďujeme, ao tom, ako ich spracovávame, nájdete na našej Nastavenia ochrany osobných údajov
Youtube
Súhlas so zobrazením obsahu od - Youtube
Vimeo
Súhlas so zobrazením obsahu od - Vimeo
Google Maps
Súhlas so zobrazením obsahu od - Google
Spotify
Súhlas so zobrazením obsahu od - Spotify
Sound Cloud
Súhlas so zobrazením obsahu od - Sound
Copy link
Powered by Social Snap