Mozog ovplyvnený sociálnymi sieťami
Čas čítania: 4 min.

Koľkokrát ste sa už dnes pozreli na obrazovku mobilu s nádejou, že na nej uvidíte ikonku? Ikonku novej správy, notifikácie o komentári či lajku vášho príspevku. Držíte mobil pred ešte nerozlepenými očami, keď sa ráno prebudíte? Prípadne je kontrola sociálnych médií to posledné, čo robíte predtým, než upadnete do spánku?

Trocha štatistiky

Sociálne siete využíva pravidelne 4,1 miliardy ľudí na planéte. 6000 tweetov je poslaných do sveta každú minútu. Čo je 500 miliónov tweetov denne! Najobľúbenejšou sieťou z pohľadu veľkosti publika je Facebook. Ten má aj najvyššie zisky. Ročne je napísaných 2,5 miliardy blogových príspevkov. Wau! Sociálnym médiám venujeme priemerne 2,5 hodiny denne. Aj vám sa zdá, že priemerný čas je určite dlhší? Virtuálny svet sociálnych médií sa stal našou každodennou realitou a do budúcna sa to nezmení. Určite nie smerom nadol, čiže by sme sociálne siete využívali menej. Práve naopak. Odborníci tvrdia, že naša potreba sa spájať bude narastať. Najmä v časoch, keď narastá sociálna izolácia a sme nútení tráviť viac času zatvorení medzi štyrmi stenami.

Čo na to mozog?

Z neurologického hľadiska ovplyvňujú sociálne médiá rôzne funkcie mozgu jedinečnými spôsobmi. Existuje veľa kombinácií stimulov, ktoré môžu vyvolať rôzne reakcie. Preto sa účinky sociálnych médií na mozog prejavujú rôznymi spôsobmi.

Keď sme nadšení z narastajúceho počtu lajkov aktivuje sa okruh zodpovedný za vnímanie odmeny.

V tomto okruhu sú najmä aktívne striatum a ventrálna tegmentálna oblasť. Pocit odmeny ovplyvňuje a posilňuje vyplavený dopamín. Dobrý pocit, ktorý nás zaplaví, chceme pociťovať stále častejšie a vo väčšej miere. Podobne, ako závislý potrebuje svoju dávku drogy či gambler zvýšiť stávku v hre. Omamné látky a hazard majú moc vládnuť nad mozgovým systémom odmien rovnako ako lajky.
Okrem toho stimuly sociálnych médií ovplyvňujú funkcie mozgu pri rozhodovaní a emocionálnom spracovaní. Odborníci odhalili konkrétne časti mozgu, ktoré sú nadmerne aktívne v prípade, keď adolescenti boli sociálne vylúčení. Z online skupín, chatov, či udalostí. Konkrétne sú to orbitofronálny kortex a insula. Pravdepodobne preto, že bol zaznamenaný vyššie vzrušenie a negatívny afekt. Navyše bol aktívny aj dorzálny anteriórny cingulárny kortex.

Prečo prispievame na sociálne siete?

Chceme sa spájať. A chceme o sebe vytvárať určitý obraz.

Chceme, aby naša reputácia a imidž ulahodili čo najširšiemu publiku. Práve preto, aby sme neskôr mohli rátať početné lajky a komentáre.

A ako už vieme, tie aktivujú okruh odmeny a uspokoja našu túžbu po ocenení.
Chceme byť súčasťou skupiny. Aj keď v prípade sociálnych sietí virtuálnej. Máme silnú potrebu združovania sa na základe našich biologických potrieb. Evolučne sme nastavení na žitie v tlupe, ktorá nám zabezpečí prežitie a reprodukciu. A nielen to. Vďaka silným väzbám v skupine podporujeme psychickú pohodu všetkých členov. Tá je potrebná pre elimináciu pocitov osamelosti a depresií.

Odborníci definovali 5 kľúčových správaní, ktoré pomáhajú napĺňať naše sociálne potreby.
(1.) Vysielame naše myšlienky, názory, fotky alebo videá do sveta a (2.) dostávame na ne takmer okamžitú spätnú väzbu. Môžeme (3.) pozorovať príspevky a správanie sa ostatných členov/používateľov tej ktorej platformy. A nielen pozorovať. Tiež môžeme (4.) poskytnúť instantnú spätnú väzbu vo forme komentára a dať signál „schválenia“.

V neposlednom rade sa (5.) porovnávame s ostatnými členmi. Merítkom sú počty komentárov, lajkov, sledovateľov, priateľov, vzťahový status či vek.

Keď chceme zverejniť akýkoľvek príspevok, uvažujeme nielen o samotnom obsahu a forme. Zároveň uvažujeme o jeho dopade na ostatných, na ich reakcie, akým spôsobom bude prijatá naša spätná väzba, a to všetko vedie k porovnávaniu sa. Tieto myšlienkové pochody aktivujú dva okruhy v našom mozgu – autoreferenčnú sieť a sociálne poznanie.

Menej je viac

Najmä teraz v časoch sociálneho/fyzického dištancovania sa sú sociálne siete jediný spôsob, ako zostať v kontakte. Všetko však veľa škodí. Štúdia z roku 2018 zistila, že obmedzenie používania sociálnych médií na 30 minút významne znížilo pocity osamelosti a depresie. Ako je to možné? Neustály strach z toho, že nám niečo unikne, nebudeme informovaní medzi prvými, alebo porovnávanie sa s ostatnými môže mať významne negatívny vplyv na našu náladu.
Doprajte si z času na čas pauzu. Vypnite na určitý čas sociálne siete úplne. Prípadne sa obmedzte len na jednu, ktorú budete používať ako náhradu za stretnutia offline.

Aký je váš vzťah k sociálnym sieťam?

Najnovšie články

4 postrehy na "Mozog ovplyvnený sociálnymi sieťami"

  1. Avatar Michal píše:

    Dakujem za kvalitny prispevok Radka! Pre mna su socialne siete super na udrziavanie kontaktov a sem tam ziatenie klebiet! Aj ked ale napr FB vo vyraznej miere obmedzujem! Potreba vediet odfiltrovavat tie dolezite/realne informacie je neskutocne dolezita v dnesnej dobe 🙂

    1. Radka Radka píše:

      Ďakujem Michal za komentár. Tiež si myslím, že dôležitá je schopnosť filtrovania. Len tak ďalej 🙂

  2. Avatar Betty píše:

    Ďakujem Radka, veľmi cenný článok! Všimla som si u seba, že keď som menej na sociálnych sietiach, lepšie pochopím aj vnímam samú seba. Takže súhlasím, treba to obmedziť.

    1. Radka Radka píše:

      Ďakujem Betty za komentár a som rada, že sa ti darí kontrolovať tvoju aktivitu na sociálnych sieťach. Držím ti palce, nech to tak zostane čo najdlhšie 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Nastavenia ochrany osobných údajov
Pri používaní našich webových stránok používame cookies, aby sme zlepšili vaše prostredie. Ak využívate naše služby prostredníctvom prehliadača, môžete pomocou nastavení webového prehľadávača obmedziť, zablokovať alebo odstrániť súbory cookie. Používame tiež obsah a skripty od tretích strán, ktoré môžu používať sledovacie technológie. Nižšie môžete selektívne poskytnúť svoj súhlas, aby ste takémuto vloženiu tretej strany mohli povoliť. Úplné informácie o súboroch cookie, ktoré používame, o údajoch, ktoré zhromažďujeme, ao tom, ako ich spracovávame, nájdete na našej Nastavenia ochrany osobných údajov
Youtube
Súhlas so zobrazením obsahu od - Youtube
Vimeo
Súhlas so zobrazením obsahu od - Vimeo
Google Maps
Súhlas so zobrazením obsahu od - Google
Spotify
Súhlas so zobrazením obsahu od - Spotify
Sound Cloud
Súhlas so zobrazením obsahu od - Sound
Copy link
Powered by Social Snap