Čas čítania: 4 min.

Ako sa vám darí s napĺňaním sľubov, ktoré dávate sami sebe? Volajú sa aj predsavzatia a január zväčša býva mesiacom veľkých záväzkov s mantrou „teraz už naozaj alebo tento krát to už vyjde“.

Naše lepšie ja

Veríme, že predstavy o našom lepšom ja, sa premenia na realitu. Budeme žiť sny a vízie o našom chudšom a/alebo vyšportovanom tele, vyššom príjme, celoživotnom partnerovi, zdravom životnom štýle bez cigariet, rozprávaním plynule po francúzsky a mnohé iné.

Nový začiatok roka nám dáva prísľub nového začiatku v našom živote a je škoda ho nevyužiť.

A teraz naspäť do reality všedných dní. Prvý mesiac roka je za nami a je príhodné sa poobhliadnuť, v akom stave sú naše sľuby.

Ešte si spomeniete, aké ste mali v prvých momentoch silné odhodlanie a túžbu po dosiahnutí stanovených cieľov? Ideálne predstavy o nás vytvárajú motiváciu, ktorú by sme mohli rozdávať.

Elánu máme ako bubliniek v šampanskom, čo sme pili na Silvestra.

Ako je teda možné, že sa našich cieľov vzdáme po prvých nezdaroch? Keď nám ich dosiahnutie trvá príliš dlho alebo keď výsledky nevidíme hneď?

Skĺzneme do starých koľají s pocitmi sklamania a frustrácie a s mizivou vidinou krajšej budúcnosti.

Zásadná otázka teda znie: ako nastaviť svoje predsavzatia tak, aby nám tento krát naozaj vyšli?

Zmena

Každé nové predsavzatie evokuje v našom mozgu predstavu zmeny. A napriek tomu, že zmena je život, náš mozog – teda my – sa jej začne brániť. Apriori. Nevieme totiž predpovedať, ako zmena dopadne. Či bude pre nás prospešná alebo naopak nežiaduca. Mozog si preventívne vyberie tú druhú možnosť, aby sa pripravil na všetky možné a povedzme si pravdu, najmä nemožné dopady takejto zmeny.

4 prívlastky predsavzatia

Aby sa z predsavzatia nestala nepríjemnosť, malo by byť inšpiratívne. Pre nás. Cieľ by mal znieť tak príťažlivo a motivačne, že len pri jeho vyslovení máme chuť sa pustiť do jeho realizácie. Tiež by mal byť náročný. Nie príliš, aby nás neodradil. Ani príliš jednoduchý, lebo nás môže nudiť a čoskoro sa ho vzdáme. A náš mozog rozhodne nudu nemá rád. Ďalej by náš cieľ mal byť dosiahnuteľný. Áno, myslieť máme vo veľkom. No v prípade stanovovania cieľov a najmä ich napĺňania je dobré zostať do istej miery realistický. To nám totiž pomôže pri nezdaroch, aby sa sme nevzdali. Napokon by mal byť merateľný. Aby sme vedeli, či sme vôbec do cieľa prišli. Všetko, čo sa dá vyčísliť, je použiteľné. „Schudnem 5 kilogramov za 6 týždňov.“ „Zahrám na klavíri Pre Elišku za 5 mesiacov.“ „Cítim sa sebavedomo na 7 z 10“. V tomto prípade je dobré si aj slovne opísať, čo pre nás číslo 7 na škále od 0 do 10 predstavuje.

Plánovanie

Za každým splneným predsavzatím stojí plán. Možno to znie nudne a silene, no dobre premyslené plánovanie je základom úspechu. Pripravujeme tak náš mozog na zmenu, ktorá nutne musí prísť, aby sme svoje predsavzatie premenili na realitu.

1. V prvom kroku je dobré si uvedomiť, v akom momentálnom stave sa nachádzame. Čo je naša aktuálna realita, ako vyzerá, ako ju prežívame, čím ju definujeme. Aké sú naše pocity ohľadom tohto stavu? Tým si ľahšie uvedomíme a zmapujeme, kde sme a jednoduchšie naplníme druhý krok.

2. Tým je snívanie a fantazírovanie o tom, ako chceme, aby naša budúca realita vyzerala. Teda, aká je vízia nášho budúceho „ja“, ktoré napríklad nefajčí, zdravo sa stravuje atď. V tomto kroku nám pomáhajú všetky vizuálne pomôcky – nástenky, koláže, motivačné obrázky.

3. Je užitočné si dopriať čas na premyslenie si metód, ciest, krokov či spôsobov, ako sa chceme k našej vízii dopracovať.  Aký je časový rámec, aké zdroje informácií či inšpirácií môžeme použiť?

4. Ďalším krokom je vytvorenie si samotného harmonogramu, či plánu. Čo najpresnejšie si v diári naplánujeme konkrétne aktivity, napr. kedy (v ktorý deň a hodinu) budeme cvičiť. Môžu to byť aj pomôcky typu: „keď dostanem chuť na cigaretu, urobím 10 drepov“.

5. Hurá do realizácie. Po urputnom premýšľaní sa môžeme s ľahkosťou a hlavne odhodlanosťou pustiť do praxe. Všetky myšlienky, nápady môžeme premeniť na realitu a krok po kroku sa približovať k cieľu.

6. Počas tejto cesty je dobré sa občas zastaviť a obhliadnuť sa, či sme na naozaj na nej. Ak sme zablúdili, tj nedarí sa nám podľa predstáv, máme pocity zlyhania, zastavíme sa. Môžeme si náš cieľ pripomenúť vďaka nástenke vízií a vrátime sa naspäť na cestu realizácie.

Je dôležité byť k sebe vľúdny, dopriať si čas a zbytočne sa netrápiť kvôli neúspechom. Opakujme si, čo všetko sa nám už podarilo a chváľme sami seba za každý úspech.

7. Po úspešnom naplnení predsavzatia si môžeme dopriať odmenu za výdrž, odhodlanie, či disciplínu.

Ak máte pocit, že predsavzatia nenapĺňate podľa vašich predstáv, vhodné je vyhľadať pomoc. Práve kouč môže pre vás vytvoriť to správne mentálne prostredie, v ktorom nájdete odvahu, odhodlanie a správne nástroje, ako dosahovať svoje ciele.

Zdroj: Neuroleadership

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Nastavenia ochrany osobných údajov
Pri používaní našich webových stránok používame cookies, aby sme zlepšili vaše prostredie. Ak využívate naše služby prostredníctvom prehliadača, môžete pomocou nastavení webového prehľadávača obmedziť, zablokovať alebo odstrániť súbory cookie. Používame tiež obsah a skripty od tretích strán, ktoré môžu používať sledovacie technológie. Nižšie môžete selektívne poskytnúť svoj súhlas, aby ste takémuto vloženiu tretej strany mohli povoliť. Úplné informácie o súboroch cookie, ktoré používame, o údajoch, ktoré zhromažďujeme, ao tom, ako ich spracovávame, nájdete na našej Nastavenia ochrany osobných údajov
Youtube
Súhlas so zobrazením obsahu od - Youtube
Vimeo
Súhlas so zobrazením obsahu od - Vimeo
Google Maps
Súhlas so zobrazením obsahu od - Google
Spotify
Súhlas so zobrazením obsahu od - Spotify
Sound Cloud
Súhlas so zobrazením obsahu od - Sound
sk_SKSK
Copy link
Powered by Social Snap