Čas čítania: 4 min.

Čo môžeš urobiť dnes…neodkladaj na zajtra. Alebo radšej? …odlož na pozajtra a máš dva dni voľna. Ktoré z týchto prísloví je vám z vášho života známejšie? Prokrastinácia je jav častokrát vyvolávajúci úzkosť, s ktorým sa takmer všetci stretávame. Sme naozaj leniví, nezorganizovaní a neporiadni? Zdá sa, že prokrastinácia je univerzálna, pretože ľudský mozog je na ňu ako stvorený.

Môže za to mozog

Veda vysvetľuje prokrastináciu ako nepríjemnú aktivitu alebo úlohu, ktorá vyvoláva boj medzi dvoma časťami mozgu. Je to bitka limbického systému (oblasť, vďaka ktorej konáme nevedome – automaticky a je tiež centrom potešenia) a prefrontálnou kôrou, ktorá je v podstate naším vnútorným plánovačom. Keď zvíťazí limbický systém, čo sa deje častejšie, výsledkom je odkladanie úloh na (doplňte podľa seba). To, čo by sme mali mať urobené dnes a je odložené na neskôr, poskytuje dočasnú úľavu od toho nepríjemného pocitu práce.

Namiesto obviňovania seba, okolia alebo systému, môžeme prokrastináciu odôvodniť jednoducho biológiou. Limbický systém, jedna z najstarších a najdominantnejších častí mozgu, je automatický. Zodpovedá za to, že sa nechytíme horúcej varnej dosky, no žiaľ nám aj našepkáva, aby sme ušli pred nepríjemnými úlohami. Je nastavený na vykonávanie základných inštinktov prežitia.

Prefrontálna kôra je časť mozgu, ktorá nám umožňuje spracovávať informácie, rozhodovať sa, riešiť náročné úlohy. Nachádza sa hneď za čelom. (Už viete, prečo sa plesnete po čele, keď vám niečo začne dávať zmysel?) Na jej funkcii však nie je nič automatické. Musíme naozaj vynaložiť mentálne aj fyzické úsilie, aby sme úlohu splnili. V okamihu, keď nie sme vedome zapojení do nejakej úlohy, preberie moc náš limbický systém a v tom okamihu podľahneme tomu príjemnému pocitu nič nerobenia a úlohy musia počkať. Veď aj tak nám nikam neutečú.

Ako nám pomôže mindfulness

Mozog má úžasnú schopnosť rýchleho učenia sa a zároveň sa nechá ľahko prekabátiť. Môžeme ho preškoliť, aby sme inak reagovali na nepríjemné zadanie alebo úlohu. Ako? Odpoveď je mindfulness – všímavosťou. Je to praktika, ktorú môžeme začať vykonávať ihneď a to kdekoľvek a kedykoľvek. Jednoducho tým, že sebe samým si umožníme uvedomiť, čo sa v danom okamihu deje, okolo nás aj v nás. Je to akt jednoduchého uvedomovania si a zároveň zvedavosti ohľadom našich pocitov, ktoré zažívame. Je dobré si pomenovať konkrétne spúšťače, ktoré nás „nútia“ nekonať. Napr. ešte som nemal rannú kávu, nechce sa mi odpovedať na e-maily, z tejto kolegyne som nervózny😊. Všetky takéto pozorovania sú kľúčom k potlačeniu úzkosti a prelomeniu slučiek negatívnych návykov – ako je prokrastinácia.

„Naše mysle sa učia prostredníctvom učenia založeného na odmeňovaní. Paradoxne mindfulness spája priamo s procesom založeným na odmeňovaní, ktorý nám pomáha vystúpiť z neho,“ hovorí Judson Brewer, MD, PhD, riaditeľ výskumu a inovácií na Mindfulness Centre Browneovej Univerzity. Zvyková slučka má tri komponenty – podnet, správanie a odmena. Aby došlo k návyku je potrebná aj túžba po odmene, ktorá slučku pomaly a isto uťahuje. Zvyková slučka funguje napríklad takto: zavibruje nám mobil (podnet), mozog okamžite začne očakávať chvíľkové rozptýlenie čítaním si správy, pozrieme sa na obrazovku mobilu (správanie), rozptyľujeme sa (odmena). Podobne to funguje aj pri prokrastinácii. S tým rozdielom, že správanie – vykonanie úlohy – odsunieme na neskôr a to je spojené s príjemným pocitom odmeny – nič nerobenie.

Práve mindfulness nám pomáha rozoznávať naše zlozvyky a zároveň pocity s nimi spojené. Je možné, že pri pozorovaní samých seba, budú prevládať negatívne emócie, čo je ten správny motor na vykonanie zmeny. Zvykovú slučku vieme zmeniť tým, že upravíme naše správanie, pričom podnet aj odmena zostanú zachované.

Už ste dlho nezažili pocit z dobre a včasne vykonanej práce? Čo keby ste najbližšie vyskúšali odovzdať projekt pred termínom? Všimnite si, aké nové emócie máte spojené s odmenou. Motivujú vás to, čo zažívate, zotrvať v novom návyku? Verím, že áno 😊.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Nastavenia ochrany osobných údajov
Pri používaní našich webových stránok používame cookies, aby sme zlepšili vaše prostredie. Ak využívate naše služby prostredníctvom prehliadača, môžete pomocou nastavení webového prehľadávača obmedziť, zablokovať alebo odstrániť súbory cookie. Používame tiež obsah a skripty od tretích strán, ktoré môžu používať sledovacie technológie. Nižšie môžete selektívne poskytnúť svoj súhlas, aby ste takémuto vloženiu tretej strany mohli povoliť. Úplné informácie o súboroch cookie, ktoré používame, o údajoch, ktoré zhromažďujeme, ao tom, ako ich spracovávame, nájdete na našej Nastavenia ochrany osobných údajov
Youtube
Súhlas so zobrazením obsahu od - Youtube
Vimeo
Súhlas so zobrazením obsahu od - Vimeo
Google Maps
Súhlas so zobrazením obsahu od - Google
Spotify
Súhlas so zobrazením obsahu od - Spotify
Sound Cloud
Súhlas so zobrazením obsahu od - Sound
Copy link
Powered by Social Snap