Romson Preechawit Unsplash
Čas čítania: 4 min.

„Ja som ti to hovoril/a“, „vezmem všetko alebo nič“, „môj nápad je lepší“, „podľa seba súdim teba“ a mnohé ďalšie sú príklady kognitívnych skreslení v našej mysli. Vytvárajú chyby a mylné úsudky pri našom rozhodovaní, odhadovaní, spomínaní a zapamätávaní si. Sú to nevedomé spúšťače, ktoré ovplyvňujú naše vnímanie sveta.

Náš mozog resp. my sme si ich vytvorili kvôli rýchlemu a efektívnemu posudzovaniu každodenných situácií a rozhodovaní o našom konaní bez prílišného vedomého úsilia. Čo má samozrejme aj svoje výhody a zároveň nevýhody. Vďaka predchádzajúcim skúsenostiam nemusíme robiť nové rozhodnutia pri podobných činnostiach a

takáto myšlienková skratka nám šetrí čas aj energiu.

Na druhej strane nám skreslenia zužujú pohľad na danú problematiku a znižujú výber z čo najviac možností na správne rozhodnutie.

Čo sa deje v mozgu

Prichádza moja obľúbená neurovedná časť – čo sa deje v mozgu, keď si nevedome potvrdzujeme naše skreslenia? My ľudia a naše mozgy obzvlášť majú radi pravdu, lepšie povedané svoj pocit pravdy. Vychádza to z faktu, že každý jeden z nás si vytvára svoj vlastný obraz reality na základe svojich unikátnych skúseností. Tie sú uložené v neurospojeniach a tie zas vytvárajú unikátne myšlienkové mapy. Už len pocit toho, že nám niečo ide, že sa nám darí, vedie k aktivácii časti mozgu zvané predné stratium, ktorá je spoluzodpovedná za spracovávanie pocitu odmeny. Čo to znamená vo vzťahu k našim skresleniam?

Radosť z toho, že máme pravdu nás motivuje k tomu, aby sme prehliadali svoje kognitívne skreslenia – myšlienkové chyby – a ich vplyv na naše konanie.

Čo sa odohráva v našom mozgu, keď príde pocit našej nepravdy? Tento pocit nás môže doslova bolieť. Je to spôsobené aktiváciou oblastí dorsal anterior cingulate a anterior insula, ktoré sú zodpovedné za spracovanie bolesti. Kto z nás chce dobrovoľne zažívať bolesť? Verím (v rámci môjho kognitívneho skreslenia), že nikto. Preto sa väčšina z nás vyhýba aktivitám, ktoré by teoreticky mohli viesť k chybám a neúspechu.

Slastný pocit odmeny v našom mozgu vzniká, keď veríme a cítime, že máme pravdu. Bez ohľadu na to, aká je objektívna realita a fakty. To nás ďalej motivuje k takému konaniu, ktoré tento pocit podporujú. Preto radi chodíme po našich vyšľapaných chodníčkoch, neradi meníme naše zvyky, či vychádzame mimo komfortnú zónu. Neustále sa tým utvrdzujeme v našej pravde a tiež vyhľadávame také informácie, ktoré ju potvrdzujú. Pričom fakty, ktoré by ju vyvrátili, ignorujeme.

Zaujímavé je, že málokedy sme si vedomí našich vlastných kognitívnych skreslení. No u druhého človeka vieme identifikovať tieto chyby pomerne jednoducho.

Ako si skreslenia môžeme začať všímať a upravovať ich?

V mojich blogoch často uvádzam techniku mindfulness ako tip na zmenu premýšľania a správania. A nie je tomu inak ani v tomto prípade. Skúste sa zamyslieť, ako napríklad reagujete na názory druhých? Ste otvorení počúvať odlišné myšlienky od vašich alebo ich vnímate ako osobný útok? Má pre vás názor od kamaráta rovnakú váhu ako ten istý názor od človeka, ktorý vám nie je sympatický? Spomalením myšlienok a ich pozorovaním sa môžete veľa dozvedieť o svojich vlastných kognitívnych skresleniach a stereotypoch v premýšľaní. Presné a stručné pomenovanie chybovosti úsudku vám napomôže v zmene uvažovania do budúcna. Zároveň sa vám môže viac dariť v regulovaní negatívnych emócií.

Príklady kognitívnych skreslení

~ Predpovedanie emocionálneho stavu – výskumy preukázali, že nie sme dobrými veštcami, čo sa našich budúcich pocitov týka. Väčšinou totiž očakávame horší pocitový stav, než v skutočnosti nastal.

~ Všetko alebo nič prístup – polarizované vnímanie sveta. Keď niečo nie je perfektné, je to zákonite obrovský neúspech. Takéto uvažovanie vedie k spochybňovaniu samých seba a vyhľadávaniu neustálej pochvaly zo strany iných.

~ Čítanie mysle – tendencia vytvárať závery o tom, čo si o nás iní myslia na základe ich správania. Predstava, že nás ostatní čítajú ako otvorenú knihu.

~  „Ja som to vedel“ – tendencia vnímať minulé skúsenosti ako predvídateľné v čase, keď sa stali. Podobné s vyjadrením „ja som ti to hovoril/a“.

~ Status quo – máme radi veci, udalosti a ľudí, ktorí sú podobní tým, čo už poznáme.

~ Ružové okuliare – náš sklon vnímať minulosť oveľa pozitívnejšie, než bola. Napríklad nadhodnocujeme naše študijné či športové výsledky.

~ Dunning – Krugerov efekt – tendencia neexpertov preceňovať svoje schopnosti a zručnosti a naopak podceňovanie sa expertov.

~ Generalizovanie – na základe jednej udalosti vytvárame všeobecne platné závery. Napríklad: „vždy prehrám“, „všetci muži sú rovnakí“, „svet je nebezpečné miesto“.

~ Zosobňovanie – berieme si za vinu a dávame si za zodpovednosť činy a udalosti, ktoré nemusia byť nevyhnutne spojené s naším konaním.

~ IKEA efekt – ako zákazníci kladieme neprimeranú hodnotu výrobkom, ktoré sme si samostatne (čiastočne) zhotovili

­ ~ Eaton – Rosen efekt – keď sa niečo rýmuje, musí to byť pravda. Naša tendencia veriť viac výrokom, ktoré sa rýmujú. Známy je „If the gloves don´t fit, then you must acquit“ zo súdneho procesu s O.J. Simpsonom.

A mnohé ďalšie.

Ako sa vám darí s rozoznávaním svojich vlastných skreslení?

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Nastavenia ochrany osobných údajov
Pri používaní našich webových stránok používame cookies, aby sme zlepšili vaše prostredie. Ak využívate naše služby prostredníctvom prehliadača, môžete pomocou nastavení webového prehľadávača obmedziť, zablokovať alebo odstrániť súbory cookie. Používame tiež obsah a skripty od tretích strán, ktoré môžu používať sledovacie technológie. Nižšie môžete selektívne poskytnúť svoj súhlas, aby ste takémuto vloženiu tretej strany mohli povoliť. Úplné informácie o súboroch cookie, ktoré používame, o údajoch, ktoré zhromažďujeme, ao tom, ako ich spracovávame, nájdete na našej Nastavenia ochrany osobných údajov
Youtube
Súhlas so zobrazením obsahu od - Youtube
Vimeo
Súhlas so zobrazením obsahu od - Vimeo
Google Maps
Súhlas so zobrazením obsahu od - Google
Spotify
Súhlas so zobrazením obsahu od - Spotify
Sound Cloud
Súhlas so zobrazením obsahu od - Sound
Copy link
Powered by Social Snap