Čas čítania: 4 min.

20.3. celý svet oslavuje Deň šťastia. Šťastný pocit nám môžu priniesť drobnosti, malé momenty radosti a potešenia. Odpovedzte si však úprimne. Nachádzate ich vo svojom živote  denne, najmä počas pracovného času? Ak je vaša odpoveď nie, začítajte sa do overených tipov, ako môžete zmeniť dennú neveselú rutinu na šťastné okamihy.

Malé spestrenia každodennej kancelárskej práce v podobe kávičiek s kolegami, či polopracovných obedov sú momentálne v nedohľadne.

Zoom stretnutia, nech sú akokoľvek neformálne a priateľské, nemajú to isté čaro, čo konverzácia naživo. Aj v najnáročnejších dňoch v práci sme sa mohli spoliehať na to, že náš stereotyp narušia a náladu zlepšia tieto malé radosti.

  1. Deň začína večer

A v noci. Kvalitný spánok je základným predpokladom, aby sme nasledujúci deň prežili v dobrej nálade. Štúdie uvádzajú potrebnú dobu spánku 7 – 9 hodín denne a zaspávanie medzi 22:00 – 24:00. Každý z nás má však vlastný biorytmus a je mimoriadne užitočné, keď ho nasledujeme. Zároveň je dôležitá aj kvalita spánku, teda či sa v noci budíme alebo máme neprerušovaný odpočinok.

Spánok slúži na regeneráciu buniek tela, odstránenie nepotrebných informácií z mozgu a podporu učenia a pamäte. Hrá dokonca dôležitú úlohu pri regulácii nálady, chuti do jedla či libida.

Ak sa dobre nevyspíte, je vysoká pravdepodobnosť, že šťastných okamihov počas dňa budete prežívať menej.

  1. Hľadajte zmysel

Vykonávate vašu prácu „len“ preto, aby ste za ňu dostali zaplatené? Ak v nej nevidíte hlbší zmysel, môže to byť dôvod na pocit malého množstva šťastia počas vášho dňa. Viaceré štúdie dokazujú, že ľudia, ktorý našli svoje životné poslanie, či zámer žijú dlhšie ako ich vrstovníci.

Výplata, kariérny postup a vzťahy s kolegami sú dôležité faktory pri vnímania šťastia počas práce. Zdá sa však, že hlbší zmysel je kľúčový atribút hodnotenia svojho osobného šťastia.

Ak svoj pracovný zámer nemáte identifikovaný, už len samotný proces jeho hľadania vám môže priniesť pocity radosti, šťastia a naplnenia. Okrem toho poznanie svojho zámeru vedie k ďalšej, veľmi potrebnej schopnosti, odolnosti. Náš mozog sa vďaka nej vie rýchlejšie zotaviť z traumy a napomáha nám byť odolní v podmienkach obrovského stresu a zmien.

Skúste si uvedomiť, čo konkrétne vykonávate v práci, čo vedie k vyššiemu dobru celej spoločnosti? Aké svoje kvality pri tom využívate a aký dopad majú vaše pracovné aktivity?

  1. Nové zážitky

Výskumníci z „The Happiness Research Institute“ v roku 2018 zistili, že pre získanie nových šťastných spomienok je dôležité zažívať doposiaľ nezažité. Akékoľvek malé zážitky môžu mať na náš mozog zásadný vplyv. A to v pozitívnom zmysle. Nové skúsenosti vytvárajú nové spojenia medzi mozgovými bunkami zmenou rovnováhy dostupných neurotransmiterov a zmenou spôsobu vytvárania neurospojení. Proces zvaný neuraplasticita. Náš mozog sa rád učí, je zvedavý a má radosť, keď si rozširuje svoje obzory.

Zvýšte si svoju kompetenciu novou zručnosťou, premeňte svoj pracovný priestor, ozvite sa kolegovi, s ktorým ste dlhšie neboli v kontakte, alebo sa zapojte do teamovej aktivity. Vytváranie nových spomienok môže byť počas pandémie náročné, no pozitívne spomienky, ktoré si práve teraz vytvoríte, môžu byť v budúcnosti kľúčové.

  1. Namiesto obeda knihu

V rámci pracovného času je veľmi efektívne, keď si nastolíme presné časové rozmedzie, kedy pracujeme, kedy si dáme prestávku na obed a kedy už nevenujeme pozornosť ani čas prichádzajúcim emailom či telefonátom s klientmi.

Takto stanovená pracovná doba nám pomôže určiť si mentálne hranice, mozog (a tým aj my) bude vedieť, kedy a čo ho čaká a to je ideálny stav na produktívne vykonávanie činností.

Ide o plánovanie v blokoch a je užitočné si takýto blok vyznačiť aj do kalendára. Môže trvať 60 až 90 minút a je to priestor na čo najväčšie sústredenie. Do kalendára patrí aj blok na oddych či obed. Ak nechcete alebo nemôžete ísť na krátku prechádzku a zmeniť „vzduch“, môžete si pomôcť knihou.

Štúdia „University of Sussex“ v roku 2009 zistila, že iba šesť minút čítania dokáže znížiť stres až o 68 percent.

Čítanie tiež zvyšuje životnú spokojnosť, šťastie a zmysel. Nechajte svoj mozog oddýchnuť si od akýchkoľvek úloh a vnímajte len obsah čítaného. Ideálne mimo svojho pracovného miesta.

  1. Buďte vďační

Napríklad aj za to, že prácu máte. Mnoho ľudí to v dnešnej dobe, žiaľ, povedať nemôže. Na konci pracovného dňa si doprajte pár minút na to, aby ste sa obzreli a uvedomili si, čo všetko sa vám podarilo.

Aké malé či veľké úspechy ste zažili? Ako sa vám podarilo niekomu pomôcť? Ako ste dnes naplnili svoje poslanie?

Čo vám zatiaľ nejde podľa vašich predstáv a môžete na tom pracovať nasledujúce dni? Odpovede na tieto a mnohé ďalšie otázky vám pomôžu zastaviť sa a reflektovať vašu momentálnu situáciu. Možno prídete na to, že šťastie zažívate častejšie, než ste si mysleli. Zároveň sa takto pripravíte na nasledujúci pracovný deň, plný elánu a dobrej nálady.

2 postrehy na "Šťastný pracovný deň"

  1. Avatar Michal píše:

    Velmi dobry a momentalne prospesny clanok! Dakujem ti Kouc Radka za kvalitne postrehy! Do kalendara si uz znacim cas na obedy a teraz si zacnem blokovat cas na pravidelne citanie! Dakujem za radu! 😉

  2. Radka Radka píše:

    Ahoj Michal, ďakujem veľmi pekne za komentár aj pochvalu. Som veľmi rada, že považuješ tento blog za užitočný. Držím ti palce pri aplikovaní tipov do praxe :).

Napísať odpoveď pre Michal Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Nastavenia ochrany osobných údajov
Pri používaní našich webových stránok používame cookies, aby sme zlepšili vaše prostredie. Ak využívate naše služby prostredníctvom prehliadača, môžete pomocou nastavení webového prehľadávača obmedziť, zablokovať alebo odstrániť súbory cookie. Používame tiež obsah a skripty od tretích strán, ktoré môžu používať sledovacie technológie. Nižšie môžete selektívne poskytnúť svoj súhlas, aby ste takémuto vloženiu tretej strany mohli povoliť. Úplné informácie o súboroch cookie, ktoré používame, o údajoch, ktoré zhromažďujeme, ao tom, ako ich spracovávame, nájdete na našej Nastavenia ochrany osobných údajov
Youtube
Súhlas so zobrazením obsahu od - Youtube
Vimeo
Súhlas so zobrazením obsahu od - Vimeo
Google Maps
Súhlas so zobrazením obsahu od - Google
Spotify
Súhlas so zobrazením obsahu od - Spotify
Sound Cloud
Súhlas so zobrazením obsahu od - Sound
sk_SKSK
Copy link
Powered by Social Snap