Čas čítania: 5 min.

Ktorý orgán v našom tele váži približne 3 kilogramy, je najtučnejší a necíti bolesť? Je to mozog. Tak, ako sa staráme o naše telá, cvičíme a racionálne sa stravujeme, aby sme boli vo forme,  je dôležité, aby sme rovnakú pozornosť venovali aj mozgu.

Ako mozog funguje
Dospelý mozog obsahuje asi 85 miliárd nervových buniek, z ktorých väčšina sa nazýva neuróny. Vetvy z jedného neurónu na druhý sa pripájajú na viac ako 100 biliónov bodov, ktoré sa nazývajú synapsie. Nervové bunky sa „rozprávajú“ navzájom pomocou série malých elektrických nábojov a výbuchov chemikálií, ktoré sa nazývajú neurotransmitery. Známe neurotransmitery sú napríklad serotonín, ktorý sa vyplavuje pri fyzickej činnosti a je spájaný so šťastným pocitom alebo oxytocín, ktorý je aktívny pri dotyku milovanej osoby.

Zvyk je železná košeľa
Neurónové dráhy alebo neurospojenia regulujú všetko, čo robíme. Naše myšlienky, pocity aj spomienky. Čím častejšie a intenzívnejšie vykonávame konkrétnu činnosť, tým výraznejšie a silnejšie je neurospojenie viazané na túto činnosť. Mozog začne časom túto činnosť vykonávať automaticky, bez toho, aby sme nad ňou rozmýšľali. Či už je to umytie zubov hneď po zobudení, príprava kávy pred odchodom z domu alebo šoférovanie. Denne 70% až 90% činností vykonávame automaticky. O to náročnejšie je pre nás prestať s nejakým zlozvykom. Mozgu vyhovuje status quo a nerád vybočuje z vychodených koľají. Šetrí tak energiu, ktorú by potenciálne potreboval pri riešení náhlej negatívnej udalosti. Napríklad pri vypuknutí pandémie.

Môže mozog robiť kliky?
Štúdie ukázali, že nie 😊. Štúdie však tiež preukázali, že stimulácia mozgu môže skutočne zvýšiť počet neurónov a neurospojení v mozgu. Prečo je dôležité neustále podnecovať tvorbu nových neurospojení? Zdravší, silnejší a flexibilnejší mozog je odolnejší voči chorobám. Vedci z Inštitútu pre starnutie tiež zistili, že ľudia, ktorí sa zúčastňujú na stimulačných činnostiach, ako sú čítanie, hranie na hudobnom nástroji, lúštenie krížoviek či počúvanie hudby, majú nižšie riziko rozvoja Alzheimerovej choroby. Odborníci sa zhodujú v tom, že zníženie stresu, pozitívne myslenie a stimulácia mozgu môžu zvýšiť zdravie mozgu. Aký je najlepší spôsob, ako stimulovať mozog a urobiť ho zdravším?  Akákoľvek činnosti, pri ktorých využívame kreativitu, predstavivosť, pamäť sú ideálne. Či už to je učenie sa cudzieho jazyka alebo naučenie sa básničky naspamäť. Nie je tak dôležitá činnosť, ako skutočnosť, že sa učíme niečo nové. A nové skúsenosti prinášajú tvorbu nových neurospojení.

Cvičme v rytme
Cvičením môžeme pomôcť udržať zdravý mozog. Mnohé štúdie dokazujú, že akákoľvek fyzická aktivita, ktorá trvá aspoň 10 minút denne má preukázateľne pozitívne účinky na aktivitu mozgu. Stačí rýchla prechádzka okolo domu alebo cvičenie doma v obývačke s pomocou YouTube videí a urobíme významnú službu nielen „fyzičke“. Niečo pre fanúšikov HIIT (vysoko intenzívny intervalový tréning). Austrálska štúdia z roku 2019 ukázala, že toto cvičenie zvyšuje prietok krvi v mozgu a spomaľuje kognitívny pokles. To je dôležité najmä vo vyššom veku, keď mozog začína starnúť.

Tipy, ako cvičiť mozog Tak, ako neschudneme 10 kilogramov za týždeň jedným cvičením, tak aj náš mozog potrebuje pravidelný a dlhodobý tréning, aby fungoval bez problémov. Je dôležité, aby sme rozvíjali dobré návyky a udržali si ich.  

  1. Výživa pre myseľ. Nové nápady, myšlienky, podnety sú ako zdravé jedlo pre náš mozog. Navštívme múzeum, aj keď iba virtuálne. Objavme nový filmový žáner či nový štýl hudby. Preskúmajme nové miesto, hľadajme nové informácie o zaujímavej pre nás doteraz neprebádanej oblasti.
  2. Emócie pod kontrolou. Ľudia, ktorí sú úzkostní, depresívni, väčšinu času negatívne mysliaci a nemajú správny spánkový režim, vykazujú horšie výsledky pri kognitívnych testoch. Všímajme si, kedy máme tendencie skĺznuť k negatívnym emóciám, ako dlho trvajú a ako sa ich snažíme eliminovať.
  3. Kniha priateľ človeka. A najmä nášho mozgu. Keď čítame, zapájame do tejto činnosti mnohé oblasti mozgu zodpovedné za vnímanie písmen, porozumenie, vizualizáciu, plynulosť, predstavivosť. Navyše nás čítanie udržiava v sústredenosti a toto všetko má za následok zlepšovanie pamäte. Zaujímavosť k papierovým knihám. Vedci zistili, že keď čítame klasickú knihu, zapamätáme si viac z obsahu, sme schopní sa viac zahĺbiť do knihy a sme schopní väčšej miery empatie než keď čítame elektronickú knihu.
  4. Hlasný smiech. Smiech uvoľňuje naše svaly, znižuje napätie a môže dokonca posilňovať imunitný systém. Okrem toho zvyšuje tvorbu endorfínov v našom mozgu, vďaka ktorým máme dobrú náladu.
  5. Vlastná tvorba. Kreatívne ručné práce akéhokoľvek druhu nám pomôžu vytvárať nové neurospojenia a zapájať čo najviac oblastí mozgu do týchto činností. Maľovanie obrazov, výroba keramiky, drevorezba, výroba bižutérie…Dôležitý je proces a nie výsledok 😊.
  6. Niečo nové. Či už sa učíme hrať na klavír alebo navštevujeme online kurz čínštiny, podnecujeme náš mozog, aby neustále vytváral nové neurónové dráhy a tým ho posilňujeme.
  7. Nabite bateriek. Pre zdravie mozgu je nevyhnutný dostatočne dlhý a neprerušovaný spánok. Väčšina ľudí potrebuje denne spať 7 až 8 hodín. Podľa výskumov je ideálny čas na zaspatie medzi 22:00 a 24:00. Vďaka spánku si náš mozog triedi a ukladá nové informácie, spája ich už s uloženými a vymazáva tie nepotrebné. Spánkovo deprivovaní ľudia majú o 60% vyššiu emocionálnu reaktivitu – výbuchy hnevu, zlosti a podobne. Prečo je dôležitý neprerušovaný spánok? Stačia 2 hodiny v noci, ktoré neprespíme počas fázy REM (Rapid Eye Movement, fáza v ktorej sa nám pod viečkami rýchlo hýbu oči a sníva sa nám) a pre mozog spôsobujú spánkový deficit 60% – 90%.
  1. Bez mobilu. Náš mozog má rád, keď mu dáme konkrétne zameranie a úlohy, ktorým sa má nerušene venovať. Ak ho pri týchto činnostiach vyruší zvonenie na telefóne a prečítanie si správy, trvá mu niekoľko minút, kým sa znova sústredí na pôvodnú aktivitu. Neustále vyrušovanie znižuje kapacity mozgu na rozhodovanie, premýšľanie, porozumenie či zapamätanie si. Stav, keď musíme byť stále zastihnuteľní cez sociálne siete dokonca znižuje naše IQ a má rovnaký dopad ako nedostatok spánku.
  2. Zdravá strava. Aj mozog sa rád naje. Najmä ak mu dáme ryby (losos, makrela, tuniak, sardinky) kvôli omega-3-mastným kyselinám. Orechy (lieskovce, mandle), slnečnicové semienka kvôli vitamínu E, ktorý chráni bunky pred voľnými radikálmi. Tmavá čokoláda je vhodná kvôli kakau, čo je tiež antioxidant ako vitamín E a zároveň podporuje tvorbu nových neurospojení, zlepšuje prietok krvi v mozgu a tým nám napomáha k lepšej pamäti a učeniu. Brokolica obsahuje látky, ktoré znižujú riziko neurodegeneratívnych ochorení a vitamín C, ktorý podporuje imunitu a celkové zdravie mozgových buniek.
  3. Mindfulness meditácie. Aj krátka no každodenná meditácia má veľký dopad na náš mozog. Vedecké výskumy a snímky mozgu z magnetickej rezonancie potvrdili, že meditácia má pozitívny vplyv na štruktúru mozgu. Konkrétne na amygdalu, čo je oblasť v mozgu, ktorá významne ovplyvňuje naše prežívanie emócií, napr. stresu, úzkosti a strachu. Vďaka meditácii sa jej aktivita znižuje a tým aj náš pocit z prežívania negatívnych pocitov.

4 postrehy na "Tipy, ako cvičiť mozog"

  1. Avatar Dominika píše:

    Zaujimave citanie Radka, nezda sa ten mozog veru😁

    1. Radka Radka píše:

      Ďakujem Dominika :). Mňa mozog neuveriteľne fascinuje.

    2. Avatar Betty píše:

      Super článok! Ďakujem Radka!💛

      1. Radka Radka píše:

        Ďakujem Betty. Verím, že bude pre teba sj užitočný 😉

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Nastavenia ochrany osobných údajov
Pri používaní našich webových stránok používame cookies, aby sme zlepšili vaše prostredie. Ak využívate naše služby prostredníctvom prehliadača, môžete pomocou nastavení webového prehľadávača obmedziť, zablokovať alebo odstrániť súbory cookie. Používame tiež obsah a skripty od tretích strán, ktoré môžu používať sledovacie technológie. Nižšie môžete selektívne poskytnúť svoj súhlas, aby ste takémuto vloženiu tretej strany mohli povoliť. Úplné informácie o súboroch cookie, ktoré používame, o údajoch, ktoré zhromažďujeme, ao tom, ako ich spracovávame, nájdete na našej Nastavenia ochrany osobných údajov
Youtube
Súhlas so zobrazením obsahu od - Youtube
Vimeo
Súhlas so zobrazením obsahu od - Vimeo
Google Maps
Súhlas so zobrazením obsahu od - Google
Spotify
Súhlas so zobrazením obsahu od - Spotify
Sound Cloud
Súhlas so zobrazením obsahu od - Sound
Copy link
Powered by Social Snap