Čas čítania: 4 min.

Tímová spolupráca je základným kameňom úspešných projektov. Ak je však vykonávaná nesprávne, aj šikovní a schopní členovia tímu sa budú cítiť zbytoční a môžu projekt považovať za stratu času. Mnohí sa ocitli v situácii, keď musia pracovať na diaľku a tímová spolupráca nabrala nové rozmery. Ako sa s touto situáciou vyrovnať a čo urobiť pre to, aby tím fungoval bez problémov a spolupráca mala hladký priebeh?

Logistika spolupráce nie je jedinou prekážkou, ktorej čelia členovia tímu. Mnoho ľudí má prácu navyše a to kvôli komplikáciám súvisiacim s Covid-19. Ich harmonogramy sú naplné ako nikdy predtým.

Žonglujú medzi prácou z domu so starostlivosťou o deti a diaľkovým vzdelávaním.

Ako dosiahnuť, aby sa členovia tímu spojili a zamerali svoj čas a pozornosť na projekt?

Psychologická bezpečnosť

V čase neistoty, ktorá sa týka napríklad návratu do kancelárií, zachovania pracovného miesta a podobne, je potreba bezpečnosti naliehavejšia. Mozog dokonca vníma pocit neistoty silnejšie než pocit nebezpečenstva či hnevu. Človek ako tvor sociálny potrebuje patriť do určitých sociálnych skupín a väzieb. Má veľmi silnú motiváciu byť v kontakte s ľuďmi, ktorí sú mu blízki. Vzťahovosť je dokonca v mozgu vnímaná rovnako dôležito ako potreba fyzická (voda, jedlo, strecha nad hlavou).
Nižšie uvádzam tipy, ako môžete jednotlivé sociálne potreby svojich kolegov v tíme napĺňať.

Komunikácie nikdy nie je dosť

Vytvorte štruktúrované denné „check-in“ meetingy. Formu hovorov si zvoľte podľa toho, akým spôsobom zvyknú pracovať jednotliví členovia tímu. Séria individuálnych hovorov je vhodná, ak vaši zamestnanci pracujú navzájom nezávisle. Tímový hovor, ak spolupracujú úzko.

Dôležitým kritériom sú pravidelnosť a predvídateľnosť.

Presný termín hovoru zvyšuje potrebu istoty a členovia tímu tak majú aj dostatok priestoru na prípravu a tvorbu svojho denného harmonogramu. Ideálne je aj vopred stanoviť tému rozhovoru, čím sa pocit istoty znásobí. Dôležité je, aby hovor bol priestorom, kde môžu kolegovia otvorene prezentovať svoje názory a ich obavy či otázky boli vypočuté.

Nie je to však len biznis, ktorý spája členov tímu. Dovoľte sebe aj ostatným zdieľať svoje myšlienky či pocity aj zo súkromnej sféry. Samozrejme do tej miery, do ktorej je to pre všetkých zúčastnených príjemné a vhodné. Rozhovory v kuchynke či na chodbe sú už minulosťou, no základná ľudská potreba byť sociálny zostala. Tým naplníte potrebu vzťahovosti.

Odpoveď nemusí prísť hneď

Práca na diaľku neznamená, že všetky odpovede budete mať „ASAP“. Ak potrebujete spätnú väzbu k dokumentom, zdieľajte ich. Existuje množstvo platforiem, ktoré bezpečné zdieľanie umožňujú. Dôležité je však stanoviť termín, do ktorého sa majú kolegovia vyjadriť, či skonkretizovať, na čo sa majú zamerať. Čím jasnejšie a zrozumiteľnejšie inštrukcie nastavíte, tým je vyššia šanca rýchlej a relevantnej odozvy. To isté platí aj pre ďalšie úlohy, ktoré potrebujete konzultovať s kolegami.

Namiesto hovorov, využite chatovacie komunikačné kanály.

V znamení hesla: všetkého veľa škodí, v správach sa vyjadrujte stručne a konkrétne vysvetlite, čo potrebujete. Hovory sú ideálny priestor na brainstorming, vytváranie vízie, spoločného poslania tímu a podobne. Správy či emaily zas na operatívu a úlohy v dlhšom horizonte.

Rátajú sa výsledky

Manažéri či vedúci tímov môžu skĺznuť do predstavy,  že zamestnanci sú na home office menej produktívni, pracujú menej hodín než v kancelárii a tak treba viac kontrolovať ich aktivitu. Jednou z ďalších vnútorných potrieb človeka je autonómia. To znamená schopnosť a možnosť kontroly nad čo najviac situáciami a možnosť výberu.

Keď panuje v tíme vzájomná dôvera, členovia si samostatne a zodpovedne vyberú kedy a ako budú na projekte pracovať.

Ak k tomu pridáte svojmu tímu čo najviac zdrojov (technické zariadenie, know-how, informácie,…), nebudete sa musieť obávať o ich aktivitu. Vašou úlohou bude len sa sústrediť na jednotlivé výstupy a podľa toho aj merať úspešnosť.

Účelom tímovej spolupráce nie je, aby ste boli vždy k dispozícii. Namiesto toho sa musíte uistiť, že vy a váš tím ste zosúladení v rámci cieľov a čo najefektívnejšie napredujete v ich dosahovaní. Spolupráca na diaľku je možná a efektívna, ak k nej pristupujete s vedomím, že napĺňate jednotlivé sociálne potreby svojich spolupracovníkov.

Aké sú vaše skúsenosti s virtuálnou spoluprácou?

2 postrehy na "Tipy, ako efektívne spolupracovať na diaľku"

  1. Avatar Michal píše:

    Vyborny clanok Radka! Pravidelne check-iny su velmi dolezite! Z mojmho pohladu raz do tyzdna postacujuce a v pripade potreby nejaky kratky ad-hoc checkin sa moze vzdy realizovat!

  2. Radka Radka píše:

    Ďakujem za postreh, Michal. Tiež si myslím, že s ničím to netreba preháňať. Najmä, aby zamestnanci nevnímali check-iny ako nadmernú kontrolu 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Nastavenia ochrany osobných údajov
Pri používaní našich webových stránok používame cookies, aby sme zlepšili vaše prostredie. Ak využívate naše služby prostredníctvom prehliadača, môžete pomocou nastavení webového prehľadávača obmedziť, zablokovať alebo odstrániť súbory cookie. Používame tiež obsah a skripty od tretích strán, ktoré môžu používať sledovacie technológie. Nižšie môžete selektívne poskytnúť svoj súhlas, aby ste takémuto vloženiu tretej strany mohli povoliť. Úplné informácie o súboroch cookie, ktoré používame, o údajoch, ktoré zhromažďujeme, ao tom, ako ich spracovávame, nájdete na našej Nastavenia ochrany osobných údajov
Youtube
Súhlas so zobrazením obsahu od - Youtube
Vimeo
Súhlas so zobrazením obsahu od - Vimeo
Google Maps
Súhlas so zobrazením obsahu od - Google
Spotify
Súhlas so zobrazením obsahu od - Spotify
Sound Cloud
Súhlas so zobrazením obsahu od - Sound
Copy link
Powered by Social Snap