Efektívna komunikácia
Čas čítania: 4 min.

Komunikujeme s okolitým svetom od prvého momentu, keď prídeme na svet. Neverbálne, emóciami a neskôr aj slovami. Mohlo by sa zdať, že musíme byť v obore komunikácie majstrami, po toľkých rokoch praxe. Zdanie však klame.

Komunikácia, ako mnohé ďalšie soft skills, bez tréningu oslabuje a prináša neuspokojivé výsledky. Môžu nastať zhoršenia vzťahov, konfliktné situácie, nevypovedanie dôležitých informácií.

Ak jej však venujeme dostatočnú pozornosť a pracujeme na konkrétnych zlepšeniach, príde odmena v podobe vyrovnaných, rešpektujúcich a silných vzťahov. Ako v súkromí, tak aj v biznise.
Ponúkam vám pár otázok, ktoré vám môžu pomôcť odhaliť vaše slabé miesta v komunikácii a zároveň ukážu, kde máte priestor na zlepšenia.

Prejavujete ocenenie a vďačnosť?

Máte vo svojom slovníku nasledujúce slová v interakcii s kolegami či vašimi blízkymi? Uznanie, vďačnosť, ocenenie, pochvala, pozitívny feedback.
Môžete sa tiež seba samých opýtať ďalšie otázky, keď chcete preniknúť do vášho komunikačného štýlu viac do hĺbky. Aké je vaše nastavenie mysli? Vidíte ľudí a situácie pozitívne, či skôr negatívne? Na čo sa zameriavate pri kontakte s druhými?

Ak sa vám v tejto oblasti zatiaľ nedarí, skúste niektorý z nasledujúcich tipov:

– Pochváľte prijateľným spôsobom kolegu za jeho prínos:
Môžete vyzdvihnúť jeho proaktivitu, zmysel pre detail, či schopnosť tmeliť kolektív.
– Uznajte partnerovi, že má pravdu:
„Máš pravdu“ je jedna z najsilnejších viet, ktoré môžete dopriať svojim najbližším. Priznanie si, že nie ste neomylní vás v očiach druhých neurobí slabším. Práve naopak. Ukážete, že vaše ego nie je väčšie ako vy.
– Zameriavajte sa na pozitívnu spätnú väzbu:
Každé úsilie, vynaložená energia, či strávený čas na projekte si zaslúži, aby boli zviditeľnené. Ak je na to vhodný priestor, feedback môžete sprostredkovať aj verejne. Prípadne môžete tieto pozitíva referovať nadriadenému daného pracovníka. Pozitívnu spätnu väzba je silný a účinný nástroj aj na zlepšovanie vzťahov v súkromí.
– Zdôraznite silné stránky:
Všimnite si aspoň jednu vlastnosť či schopnosť vašich spolupracovníkov a dajte im o nej vedieť.
– Pýtajte sa na názor:
Podporujte členov teamu, aby vyjadrili svoje názory či predstavy. Vytvorte bezpečné prostredie na zdieľanie myšlienok bez hodnotení a posudzovania.

Čím viac budete komunikovať s pozitívnym nastavením mysle a reči, tým vyššia šanca, že kolegovia budú produktívnejší, zapálení do práce a nadšení.

Máte emócie pod kontrolou?

Ľahko sa nahneváte, zvyšujete hlas na ostatných či nebodaj na nich kričíte? Prenášate svoju frustráciu na ostatných? Používate ako ventil sarkazmus a nevhodné poznámky? Podobné prejavy môžu byť príčinou nízkej produktivity vašich kolegov, všeobecne zlej atmosféry na pracovisku a tá môže v konečnom dôsledku viesť k fluktuácii zamestnancov.

Ak vás najbližšie ovládnu negatívne emócie, skúste:

– Zastavte sa na chvíľu a zvedomte si, čo práve prežívate:
Uvedomte si, čo konkrétne v danej chvíli prežívate, k akému správaniu vás emócie „nútia“ a nahraďte toto správanie iným. Tak, aby ste negatívne neovplyvňovali svoje okolie ani svoje myslenie.
– Pozrite sa na situáciu inak:
Aké okolnosti, správanie či situácie vás iritujú? Čím konkrétnejšie ich budete mať napr. spísané, tým ľahšie ich budete vedieť spracovať. Skúste sa na situáciu pozrieť očami druhých ľudí, kolegov či partnera. Prípadne z pohľadu vášho „ja“ staršieho o 5 rokov. Akákoľvek odlišná perspektíva vám pomôže najprv premýšľať a až potom konať. Výsledkom môže byť vaša vyrovnaná a pozitívna osobnosť.

Sústredíte sa na daný moment?

Pri rozhovoroch s ostatnými počúvate, čo hovoria a reflektujete na to? Pamätáte si kľúčové informácie z týchto rozhovorov? Alebo vám často kolegovia hovoria „už som ti to povedal“ alebo „ty ma vôbec nepočúvaš“. Zabúdate na záväzky alebo schôdzky, ktoré ste si dohodli? Počúvanie je zásadná schopnosť nielen lídrov ale kohokoľvek, kto chce mať nastavené silné medziľudské vzťahy.

Tipy na aktívne počúvanie:

– Sústreďte sa na hovorené slovo druhého, nie na svoje myšlienky:
Ak sa pri rozhovore prichytíte, že počúvate svoj vnútorný hlas a nie druhého, zastavte sa a prinúťte svoje myšlienky, aby sa zastavili. Pomôže vám v tom úprimný záujem o partnera v komunikácii – úmysel, že chcete pochopiť jeho perspektívu.
– V ďalšom kroku sa môžete sústrediť na to, čo je v konverzácii nevypovedané:
Môžete si klásť otázky: „Čo mi chce týmto povedať? Čo je preňho dôležité, ale nevyslovil to? Čo sa skrýva za jeho slovami?“
– Nadstavbou je pozorovanie neverbálnej komunikácie:
Výraz tváre, gestikulácia, tón a rýchlosť reči. Keď budete mať oči a uši otvorené, mnohé z prejavov povedia viac než tisíc slov.
Pri zlepšovaní schopnosti aktívneho počúvania, budú vaši kolegovia a najbližší vedieť, že sú naozaj vypočutí a že im rozumiete. Cieľom však nie je dávať rady alebo vymýšľať riešenia za druhých. Častokrát stačí práve úprimný záujem.

V čom ste našli svoje slabé komunikačné miesta? Podeľte sa so mnou o vaše skúsenosti.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Nastavenia ochrany osobných údajov
Pri používaní našich webových stránok používame cookies, aby sme zlepšili vaše prostredie. Ak využívate naše služby prostredníctvom prehliadača, môžete pomocou nastavení webového prehľadávača obmedziť, zablokovať alebo odstrániť súbory cookie. Používame tiež obsah a skripty od tretích strán, ktoré môžu používať sledovacie technológie. Nižšie môžete selektívne poskytnúť svoj súhlas, aby ste takémuto vloženiu tretej strany mohli povoliť. Úplné informácie o súboroch cookie, ktoré používame, o údajoch, ktoré zhromažďujeme, ao tom, ako ich spracovávame, nájdete na našej Nastavenia ochrany osobných údajov
Youtube
Súhlas so zobrazením obsahu od - Youtube
Vimeo
Súhlas so zobrazením obsahu od - Vimeo
Google Maps
Súhlas so zobrazením obsahu od - Google
Spotify
Súhlas so zobrazením obsahu od - Spotify
Sound Cloud
Súhlas so zobrazením obsahu od - Sound
sk_SKSK
Copy link
Powered by Social Snap