Čas čítania: 5 min.

Nech sú naše pracovné diáre akokoľvek zaplnené termínmi a povinnosťami a naša vôľa splniť ich pevnejšia ako skala, nie vždy sme toho schopní. Priznajme si, podávať špičkové výkony počas celého dňa je doslova nadľudský výkon. A je to tak v poriadku.

Nie sme totiž stroje a naše fungovanie ovplyvňuje mnoho vstupov. Genetická výbava, životospráva, cirkadiánny rytmus – naše vnútorné biologické hodiny určujúce vyplavovanie hormónov a enzýmov v tele, striedanie činností počas 24 hodinového cyklu.

Čím viac budeme schopní všímať si naše prílivy či odlivy energie, tým lepšie si budeme vedieť načasovať pracovné, súkromné, akčné aj oddychové aktivity tak, aby boli v súlade s naším aktuálnym stavom. Pretože timing is everything 😊

Naprogramovaní

Či už si to uvedomujeme alebo nie, naše telá majú špeciálne nastavený program, ktorý plánuje aktivity na najlepší čas dňa. Ide napríklad o sústredenie, vymýšľanie nových nápadov či špičkový výkon. Vedci sledovali, ako kognitívne schopnosti stúpajú a klesajú počas dňa. Zistili, že väčšina z nás sa riadi predvídateľným vzorcom poznania, ktorý kolíše hodinu po hodine počas celého dňa.

Keď sme pri tej predvídateľnosti, tú náš mozog doslova miluje.

Každú sekundu nášho bytia vyhodnocuje, čo nás čaká v najbližších momentoch a robí mu veľmi dobre, keď sa jeho „predpovede“ stanú skutočnosťou. Preto máme radi stereotypy v našom konaní, rituály a jasné očakávania.

Ráno sme aktívnejší

Zľudovelé pomenovania ranné vtáča a nočná sova naozaj odrážajú naše biologické fungovanie. Približne 70% z nás má tendenciu vstávať skoro ráno alebo s východom slnka v relatívne dobrej nálade. Tieto prvé ranné hodiny sú skvelým časom na dodržiavanie rutín a harmonogramu. Ak sa chceme venovať formovaniu postavy, môžeme začať deň malým cvičením. Má to výhodu v podobe väčšieho budovania svalov. Dokazujú to štúdie, ktoré ukázali, že cvičebná rutina večer nie je až tak efektívna ako ranná. Dobrú náladu si zväčša udržíme až do poludnia. Sme viac usmiati, pozitívni, vrelí a viac nás baví práca.

Predpoludňajšie termíny sú skvelé na dôležité schôdzky, uzatváranie obchodov, či telefonovanie potenciálnym klientom.

Tiež je vtedy vhodný čas na analytické myslenie, plánovanie stratégií a prioritizovanie. Ranná hodinka je šťastná hodinka. Aspoň pre tú väčšinu z nás, ktorým nerobí problém ranné vstávanie a do postele chodia do 23.00.

Popoludní potrebujeme pauzy

Z pohľadu poklesu energie by sme popoludnie mali venovať aktivitám, ktoré nevyžadujú naše plné sústredenie alebo čo najväčšiu mentálnu kapacitu. Činnosti ako kontrola emailovej schránky, káva/Zoom s kolegami ohľadom menej náročných tém, sa zdajú byť ideálne. Neskôr popoludní môžeme opäť venovať pracovným či predajným telefonátom. Keď chceme našu produktivitu a kreativitu udržať aj poobede, je vhodné si dopriať 1-2 minútové pauzy. Môžu nám pomôcť sústrediť sa a spájať jednotlivé myšlienky do ucelených nápadov. Neformálne rozhovory povzbudzujú myseľ a sú prospešné pre redukovanie stresu.

Čerstvý vzduch je tiež nenahraditeľný pomocník pri podpore pamäte a sústredenia.

Ak si nemôžeme dovoliť krátku prechádzku, stačí pár hlbokých nádychov pri otvorenom okne.

Krátke zdriemnutie

Čas medzi druhou a treťou hodinou popoludní sa zdá byť najkritickejší. A je to najlepší čas na môj obľúbený a fungujúci „power nap“, čiže krátky, ideálne 10 minútové zdriemnutie. V rámci teraz rozšíreného home officu a práce na diaľku by to pre väčšinu z nás nemal byť problém. Kvalitný poobedný „šlofík“ podporuje ostražitosť, výkonnosť a schopnosť sa učiť.
Pracovný deň je vhodné uzatvoriť pár myšlienkami o tom, čo sa nám podarilo a čo nás čaká nasledujúci.

Tipy na správne načasovanie

Pripájam tipy od klinického psychológa a odborníka na spánok Michaela Breusa, ktorý je autorom knihy Sila správneho okamihu. Uvádza v nej 4 chronotypy podľa všeobecných časových nastavení našich biologických hodín. 1. Delfín (10% populácie) má ľahký spánok, je inteligentný aj neurotický. 2. Lev (15-20%) vstáva skoro ráno, vtedy je z neho lovec a inak optimista. 3. Medveď (50%) má režim podľa slnka, je zábavný a spoločenský. 4. Vlk (15-20%) je aktívny neskoro večer a tvorivý extrovert.

Kedy mať pracovný pohovor

Ak ste kandidátom na pracovné miesto, predpokladám, že sa chcete ukázať v tom najlepšom svetle. Nielen zažiariť svojimi vedomosťami a skúsenosťami, ale aj šarmom. Pre všetky typy je vhodná najskoršia možná hodina, keď máte pozitívny prístup a náladu. Vo všeobecnosti medzi 9:00 a 12:00.
Najhorší čas je vtedy, keď ste málo a zle vyspaní.

Kedy prezentovať svoje nápady

Opäť to záleží od vášho biologického času, teda kedy sa najviac cítite na vrchole energie a pozornosti. Ohľad treba však brať aj na publikum a to bude nerovnomerne zastúpené    choronotypmi. Predpokladajme, že nebudete mať možnosť zisťovať cirkadiánne rytmy každého účastníka osobitne. Preto všeobecne podľa výskumu flexibility účastníkov najvyššie skóre dosiahol utorok popoludní.
Najhorší čas je v pondelok ráno.

Kedy piť kávu

Pitie kávy súvisí s produkciou hormónu kortizol, ktorý nám hovorí, kedy máme bojovať alebo radšej rýchlo utiecť. Vylučuje sa v niekoľkých cykloch počas celého dňa. Ak si dáte kávu práve vtedy, keď je jeho hladina vysoká, nemá na vás žiadne účinky. Vhodné je teda piť kávu vtedy, keď je hladina kortizolu nízka. Všeobecne platí, že prvú šálku by ste si mali dať najskôr 2 hodiny po prebudení a poslednú o 15:00.
Najhorší čas na pitie kávy je do dvoch hodín od prebudenia a menej ako 6 hodín pred spánkom.

Kedy sa zamilovať

Dokonca aj láska a zamilovanie sa dá načasovať. Vo všeobecnosti platí, že si partnera hľadajte len vtedy, keď máte dobrú náladu. Pre väčšinu chronotypov to je neskoré popoludnie až večer. Zrejme preto sa stalo štandardom večerné a nie ranné rande 😊
Najhorší čas na zamilovanie sa je medzi 11:00 a 14:00. Hladiny oxytocínu (chemická látka podporujúca pocit zaľúbenosti a spolupatričnosti), testosterónu a dopamínu sú na nízkej úrovni. Príťažlivosť začne fungovať až večer.

Akú sú vaše skúsenosti s denným rytmom a ako ho využívate vo svoj prospech?

Najnovšie články
Najnovšie komentáre

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Nastavenia ochrany osobných údajov
Pri používaní našich webových stránok používame cookies, aby sme zlepšili vaše prostredie. Ak využívate naše služby prostredníctvom prehliadača, môžete pomocou nastavení webového prehľadávača obmedziť, zablokovať alebo odstrániť súbory cookie. Používame tiež obsah a skripty od tretích strán, ktoré môžu používať sledovacie technológie. Nižšie môžete selektívne poskytnúť svoj súhlas, aby ste takémuto vloženiu tretej strany mohli povoliť. Úplné informácie o súboroch cookie, ktoré používame, o údajoch, ktoré zhromažďujeme, ao tom, ako ich spracovávame, nájdete na našej Nastavenia ochrany osobných údajov
Youtube
Súhlas so zobrazením obsahu od - Youtube
Vimeo
Súhlas so zobrazením obsahu od - Vimeo
Google Maps
Súhlas so zobrazením obsahu od - Google
Spotify
Súhlas so zobrazením obsahu od - Spotify
Sound Cloud
Súhlas so zobrazením obsahu od - Sound
Copy link
Powered by Social Snap